Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Advania

Därför är molnet sekundärt

Molnet i sig blir allt mindre intressant - det är i stället fokuset på nytta, effektivisering och en höjd innovationsgrad som växer sig starkare.
– Tjänsterna ovanpå molnet är det som skapar mervärde, säger Göran Gustavsson, affärsområdesansvarig för Managed Services på IT-tjänsteföretaget Advania.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fyra av fem organisationer använder i dag molntjänster i någon form, visar data från analysföretaget Radar Ecosystem. Tillväxten ligger på femton procent per år och leveransformen är så vanlig att det numera ifrågasätts varför man ens ska tala om molntjänster – inte minst då det ofta handlar om outsourcing eller ett modernt sätt att drifta IT. Vad som istället tar mer plats på agendan är det faktiska affärsvärdet. 

– Det som betyder något är det värde som hanteringen och användningen av molntjänster medför, säger Göran Gustavsson. 

Ett nytt sätt att outsourca sin IT-avdelning

Detta värde, som Advania benämner som ”Managed services”, beskriver Göran Gustavsson som ett nytt sätt att outsourca sin IT-avdelning på med hjälp av molntjänster. Det innebär också en form av modernisering av traditionell outsourcing – ett område som växer ytterst lite på marknaden med knappt två procent årligen.

 – Det gäller att se till att tjänsterna ovanpå den rena molndriften är effektiva och leder till automation och affärsdriven digitalisering – det vill säga att tekniken ger ett strategiskt och taktiskt mervärde till kärnverksamheten. Sen behöver någon sätta upp systemen, övervaka, patcha, uppdatera mjukvaran till nya versioner, hantera licenser och se till att allting fungerar och följer överenskomna avtal på servicenivå. 

Mognad inom moln och outsourcing positivt

Radars undersökningar visar att de företag och myndigheter som är mest mogna vad gäller moln och outsourcing – omkring var sjätte – också är mer effektiva generellt sett. De har dessutom dubbelt så stort utrymme för innovation jämfört med andra. Omogna kunder fokuserar istället på att sänka kostnader genom outsourcing och molntjänster medan mogna kunder ser moln och outsourcing som ett strategiskt medel för att kunna utveckla affären. IT-intensiva verksamheter, som har behov av stor flexibilitet, är generellt sett mognare som köpare och har också den största nyttan av molnet som leveransform. 

– Just nu pågår en stor omställning av hela IT-branschen. De leverantörer som är fokuserade på ren teknikleverans kommer att få problem vilket också gäller de användare som inte är förberedda på den radikala omställning som industrialiseringen av IT innebär. På samma sätt som ingen behöver en elavdelning i dag kommer den traditionella IT-avdelningen på sikt att bli onödig. IT-avdelningen kommer istället att bli mer strategisk och ägna sig mer åt digital affärsutveckling och förändringsledning.

– En fördel med en leverantör som sköter IT-tjänsterna är att man då drar nytta av en hög grad av industrialisering genom en standardiserad, beprövad, effektiv och kompetent skött standardtjänst, avslutar Göran Gustavsson. 

Läs mer om Managed Services här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Advania och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer