Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Advania

Har IT blivit en klassfråga?

Hur man konsumerar tjänster kopplat till IT-infrastruktur håller nu på att förändras. Behovet av rådgivning på en hög strategisk nivå ökar och de mindre agila leverantörerna tar allt större plats på marknaden. Företag som använder den senaste tekniken och attraherar leverantörer i framkant kommer att ta mark medan de som inte investerar i sin IT kommer att halka efter. IT går med andra ord mot att bli en klassfråga.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De flesta verksamheter oberoende av bransch har idag ett mål att effektivisera sin leverans men har samtidigt inte full förståelse för de nya teknikerna. IT-branschen är i grunden utvecklad av självlärda tekniker men företagens behov gör nu att man istället måste använda pålitliga rådgivare med hög utbildning.

– Företag behöver dessa rådgivare för att kunna verksamhetsanpassa sin IT-leverans. I takt med digitaliseringen ställs högre krav på IT-organisationen och där behövs guidning kring vilka steg som måste tas. Där måste IT-leverantörer vara snabba med att vertikalisera och veta vilka behov de olika branscherna har, säger Tobias Öien, Director of IT Infrastructure på IT-konsultbolaget Advania. 

Agila leverantörer tar mark

De stora drakarna inom IT-rådgivning är nu på väg att bli utkonkurrerade av de bolag som aktivt arbetar mer agilt, menar Tobias Öien. Det kan vara små agila IT-bolag men också större bolag som valt att arbeta med små snabbfotade enheter och agilitet. 

– De små aktörerna samt de agila enheterna på större bolag är mycket snabbare på att anpassa sig efter de stora förändringar vi ser på marknaden idag. Dessa agila enheter är blixtsnabba på att förändra sig och på att ligga i framkant jämfört med större bolag där svårigheten att vända en skuta med 2000 konsulter blir den stora utmaningen. De blir kvar i den gamla skolan. 

En del av IT-leveransen som fått stort utrymme under den senaste tiden är identitetshantering, inte minst på grund av GDPR. Ska man använda molntjänster behöver företag ha full kontroll över sina identiteter. 

– Väldigt få har tillräcklig kontroll på sina identiteter idag – alltså identitet som innefattar medarbetare, resurser, servrar, klienter, användare och allt som räknas in i en IT-infrastruktur. Har man koll på sina identiteter blir GDPR-projekten mer lätthanterliga. Åtkomst av olika system med lösningar som single-sign-on är också starkt beroende av en miljö med kontroll på identitet.  

Långsiktiga relationer en framgångsfaktor

Advania har gjort flera studier som visar att långvariga relationer mellan kund och leverantör är en framgångsfaktor och detta är också bolagets huvudfokus. I arbetet för att stärka kundrelationerna ytterligare har Advania inom vissa enheter gjort en stor förändring där klassiska konsultchefer, säljare, Key Account Managers och coacher ersatts med roller de kallar “captains”. En så kallad ”mini-vd” för en agil enhet på sju till elva medarbetare med stort kund- och medarbetarfokus.

– Det är en roll som består av sälj, konsulting, coaching och key account management. De agerar som en mini-vd för en effektiv grupp på tio personer vilket är taget från sjukvården och militärmakten som vinnande koncept. Där har man i århundraden sett stora framgångar med att agera med små snabbfotade enheter med förmågan att förändras snabbt. Detta är något kunderna efterfrågar – en kompetensrådgivare man kan lita på och som man har en god relation med som tillför något.

Företag som investerar i sin IT med rätt leverantörer som satsar långsiktigt och agilt är de som kommer att hamna i framkant medan de som inte gör detsamma kommer att hamna på efterkälken, menar Tobias Öien. Låt inte er IT-miljö degenerera. 

– Det är snart en klassfråga. Verksamheter som har råd eller väljer att lägga pengar på den senaste tekniken med de företag som kan kommer att ta mark medan de som väntar några år för att få se kommer att halka efter.

Läs mer om IT-Infrastructure

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Advania och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer