Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Advania

Så kan morgondagens IT-arbetsplats bli enklare och mer effektiv

Morgondagens arbetsplats kommer att vara ännu mer uppkopplad än idag. När allt mer av vårt arbete sker via, och är beroende av, verktyg som mobiltelefon och dator ställs högre krav på effektivitet och automatisering. För företag innebär detta lägre IT-kostnader, betydligt högre avkastning på teknikinvesteringar och nöjdare användare, menar IT-tjänsteföretaget Advania. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Receptet för en väl fungerande IT-arbetsplats, nöjda användare och i förlängningen en lönsammare verksamhet utgörs av rätt utrustning, lättillgänglig support och en smidig upphandlingsprocess tillsammans med tydliga servicenivåavtal. Det visar en ny undersökning från analysföretaget Radar Ecosystem Specialists. Den lyckade moderna digitala arbetsplatsen har en hög standardisering och ofta en leverantör som bistår med få modeller av dator, platta och telefon. Få valmöjligheter för användarna och stor mobilitet skapar mest värde för IT-arbetsplatsen, visar rapporten.

– Vi ser att mobiltelefoni kopplat till arbetsplatsen ökar i vår leverans. Idag är mobilen ofta mer värdefull än datorn för medarbetare. Genom mobilen kan man svara på mejl, läsa och redigera dokument, boka möten och självklart ringa och sms:a. Att bli av med sin mobil är numera mer kritiskt än om man skulle tappa sin dator, säger David Pohanka, affärsområdesansvarig för Workplace på IT-tjänsteföretaget Advania.

En komplett digital arbetsplats

Advanias tjänst för den digitala arbetsplatsen Workplace spänner över 36 månader och inkluderar bärbar dator och mobil lösning. Allt är konfigurerat för organisationens behov, med rätt applikationer, access och användarkonton. I tjänstepaketet ingår också utkörning och installation av utrustning, logistik och skrivarlösningar. Radars undersökningar visar att de mest mogna användarna lägger ut den digitala arbetsplatsen på just en leverantör som Advania eller mixar intern och extern produktion. Med paketerade digitala arbetsplatser med standardiserade tjänster och god förutsägbarhet ökar också kundnöjdheten.

– Vi har skapat en arbetsplatsleverans som inkluderar mobilitet och är hållbar. En nyanställd ska få hela paketet vid en onboarding med en färdiganpassad dator och mobil så att man direkt kan komma igång med arbetet. Inkluderat är även den gemensamma servicedesken som man enkelt når.

Fördelar med större aktörer

Att köpa en digital arbetsplats som tjänst kan vara dyrt initialt men på längre sikt finns stora fördelar att hämta, enligt Radar. Positiva sidoeffekter som framförhållning gällande livscykelhantering och teknikutveckling är en tydlig sådan. Med de sämsta leverantörerna ökar kundernas missnöje men de bästa uppskattas desto mer, enligt rapporten. Här är storleken på IT-tjänsteföretagen en viktig faktor.

– Konkurrensen är tuff och därför är det viktigt att vara en stark aktör med stora resurser. Annars kostar det för mycket att investera i system för en kvalitativ och datasäker leverans, avslutar David Pohanka. 

Ladda ned den fullständiga rapporten här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Advania och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies