Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Andfrankly

Engagerade medarbetare och stark kultur – så gör succéföretaget Quinyx

Företaget Quinyx är en raket på den svenska startup-himlen.
För att bygga sin framgång tog man tidigt in verktyget &frankly (uttalas ”andfrankly”) för att mäta personalens engagemang.
– &frankly är en bra temperaturmätare på vilket jobb vi gör. Vi använder det varje månad för att upptäcka om vi har problem någonstans i organisationen, säger Erik Fjellborg, vd på Quinyx.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Företaget Quinyx har haft en exponentiell tillväxtresa sedan grundandet i Örebro 2005. Det var där en då 19-årig Erik Fjellborg, som sommarjobbade på McDonald’s, utvecklade ett schemaläggningsprogram för sin arbetsgivare. Det blev sedan en succé när även andra företag började använda det.

I dag har Quinyx över 150 anställda, varav runt 50 tillkommit under 2018. Snart räknar man med att vara 200. Mycket av tillväxten sker numera utomlands, främst i andra länder i Europa och delar av ledningen har flyttat till London.

När ett företag växer så snabbt kan det vara svårt att veta att organisationen mår bra och hänger med i utvecklingen.

2017 tog Quinyx hjälp av &frankly, som utarbetat en tjänst som mäter engagemang och andra känslor och uppfattningar på en arbetsplats bland personalen. Syftet var att snabbt få veta om något inte var bra, för att kunna vidta åtgärder och därmed driva organisationen i rätt riktning.

– Vi tog in &frankly tidigt, vi ville ha det som verktyg. Vi har en snabbrörlig organisation som växer fort. I dag har vi anställda på sju, åtta kontor och jag hinner inte träffa alla varje dag. Det är viktigt att veta hur de mår och vad de känner inför sin arbetssituation, säger Erik Fjellborg.

Insyn i organisationen

Med &franklys verktyg får personalen på företaget regelbundet svara på ett antal frågor, antingen fördefinierade av &franklys HR-experter eller formulerade av företaget självt.  Personalen svarar på webben eller i en app i mobilen, och svaren är anonyma ner på gruppnivå.

Resultaten sammanställs och presenteras för ledningen, som i sin tur kan välja nivå av transparens gentemot personalen.

På Quinyx genomför man undersökningen en gång i månaden.

– Det bästa med &frankly är kontinuiteten, att vi gör dessa undersökningar så regelbundet. Hos oss räcker det inte med en årlig enkät. Vi måste ligga närmre i tid så att vi snabbt kan upptäcka om det uppstått ett problem i organisationen som vi behöver ta tag i, säger Erik Fjellborg.

Ett exempel kan vara stressnivån. Med &frankly kan ledningen upptäcka om en grupp eller avdelning utsätts för allt för hög arbetsbelastning, och då agera innan problemet blir värre – med utbrändhet eller vakanser som följd.

– Hade vi inte haft det här digitala verktyget så hade det tagit längre tid att upptäcka. Eftersom vi gör undersökningen ofta kan vi följa trender, och se vilken effekt som våra åtgärder ger, säger han.

På Quinyx har man väldigt hög svarsfrekvens på frågorna, runt 85 procent.

– Vi pratar om detta och låter sedan varje chef ansvara för att personalen svarar, genom att påminna sin grupp. Även det kan man se i systemet, säger Erik Fjellborg.

Bygga stark medarbetarkultur

Resultaten av undersökningarna i &frankly presenteras med pedagogiska grafer som visar hur organisationen mår. Dessa används sedan som underlag när man på Quinyx under personalmöten diskuterar igenom arbetssituationen.

– Jag tror att medarbetarna upplever det som positivt att vi har den här transparensen och att vi tar upp det på våra möten. Har vi tagit ett initiativ som personalen inte upplever som bra, får vi reda på det och kan prata igenom det, säger Erik Fjellborg.

Skulle det dyka upp kritik mot ledningen eller chefer i undersökningen, är det inte något man försöker dölja.

– Reflexmässigt kanske man inte vill prata om det, men jag tror att företag mer och mer går mot att vara öppna och ta upp problem. Jag tror att personalen uppskattar det, även om det är jobbigt, säger Erik Fjellborg.

På Quinyx används svaren för att bygga en företagskultur där personalen trivs.

– Vi jobbar hårt för att ha nöjda medarbetare. Det låter som en klyscha, så säger kanske alla bolag, men vi försöker verkligen ta reda på vad vi kan göra för att skapa en miljö där personalen trivs. De är vår största tillgång och de som driver hela företaget framåt, säger Erik Fjellborg.

Här kan du läsa mer om &franklys produkt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Andfrankly och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer