Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Basefarm

Företagsledningar hindrar avancemang

Det finns en utbredd okunskap kring Big Data, visar den nya rapporten Digital Ability från driftleverantören Basefarm.
Det finns en utbredd okunskap kring Big Data, visar den nya rapporten Digital Ability från driftleverantören Basefarm.
Data har blivit det nya guldet och medan vissa företag och organisationer helt och hållet har anammat en Big Data-strategi behandlas det fortfarande som ett buzzword av många. För att kunna utnyttja de oändliga möjligheter som Big Data erbjuder måste företag använda sin data på ett smart sätt för att kunna överleva i en redan konkurrensutsatt digital värld.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Som namnet indikerar innebär Big Data stora och och i förlängningen oändliga möjligheter för företag att nyttja data för att främja sina affärer. Det finns dock en utbredd okunskap kring Big Data, visar den nya rapporten Digital Ability från driftleverantören Basefarm. I undersökningen har över 200 beslutsfattare och medarbetare inom it-sektorn svarat på vilka utmaningar de ser inom Big Data och vilka hinder de ser på vägen mot att bli mer datadrivna – där brist på kompetens står ut som den största.

 – En majoritet av de tillfrågade företagen har egentligen ingen plan för Big Data eller har precis börjat att utforska området. Undersökningen visar att fler än 65 procent av företagen befinner sig i början av kunskapskurvan och många anser att deras IT-avdelningar inte är bekväma nog att arbeta med Big Data. Många är inne på nyttan med att lagra data på ett säkrare sätt men inte att nyttja den på ett mer affärsfokuserat sätt, säger Stefan Månsby, VP Big Data, Basefarm.

 Ledningar missar affärspotentialen
Fler än hälften av företagen ser ledningen som den största bromsklossen på vägen mot att bli mer datadrivna. Nästan hälften av de tillfrågade hävdar att faktumet att deras ledning inte förstår affärspotentialen inom Big Data och avancerade analytics är en av de tre största utmaningarna. Nästa viktiga steg mot att bli mer datadrivna ser de flesta företag är att förändra inställningen internt.

 – Lösningen för att komma framåt är att investera i Big Data-kunskap och skapa en förståelse för hur det påverkar ens företag. Börja inte med teknologin utan börja med att fråga er vad ni skulle kunna göra med er data idag. Har ni inte kompetensen internt så sök den utanför organisationen. Baserat på rapporten är det också viktigt att få gehör från ledningen genom att visa på affärsvärdet i ett kommande projekt och hur det kan implementeras.

 Börja med mindre projekt
För att komma vidare med Big Data i ett företag som ligger i startgroparna är ett så kallat “Light House Project” en bra start. Något som kan vara ett första steg mot att påvisa potentialen för organisationen och beslutsfattarna.

 – Genom att hitta ett Light House Project som företaget kan lära av så kan man också bevisa fördelarna för organisationen. Från IT-perspektivet så kan projektet vara ett sätt att få kontroll över möjlig Shadow IT baserad på Big Data. Här är det viktigt att arbeta utefter best practices och ett designtänk så att man när man implementerar projektet i organisationen enkelt kan skala upp och hantera säkerheten.

 Att förflytta projektansvaret från IT som traditionellt varit drivande i Big Data-projekt, över till affärssidan ser många som viktigt. Nära 30 procent av de tillfrågade företagen anser att projekten bör drivas av affärsutvecklingen istället för IT för att sedan samverka för bästa resultat.

 – Just nu finns det lite av en missmatch mellan affärsutvecklingens syn på IT och Big Data och IT-avdelningarnas ambitioner. Där måste affärssidan ta kommandot och leda projekten för att i senare stadier av projekten få stöd av IT för bästa möjliga utfall.

Ladda ned rapporten Digital Ability här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Basefarm och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies