Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Bisnode

Så hittar du dina mest köpstarka kunder

– Idag kan man säga att data blivit vår tids största ”naturresurs”. Kan man hantera den på rätt sätt finns det ett stort värde i den, både för företagen och för kunderna, säger Anna Albinsson, CMO på Bisnode.
– Idag kan man säga att data blivit vår tids största ”naturresurs”. Kan man hantera den på rätt sätt finns det ett stort värde i den, både för företagen och för kunderna, säger Anna Albinsson, CMO på Bisnode.
Fördubblad konvertering och ökad försäljning. Här är API:et som hjälper företagen att nå kunderna med mest köpkraft. – Vi har en unik möjlighet att göra kundanalyser med hög kvalitet, säger Anna Albinsson, CMO på Bisnode.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Öka din försäljning med Smart data

De har tidigare hjälpt NetOnNet att fördubbla konverteringen i deras kundklubb och bidragit till Lindex ökande vinst 2016. Hemligheten? Bisnodes unika databas berikad med konsumentdata.
– Framförallt har vi kunnat hjälpa dem att strukturera sin kunddata, analysera den och sedan rikta sin marknadsföring i rätt tidpunkt till rätt kunder. Vi såg stora effekter på kort tid, berättar Anna Albinsson.

Data vår tids ”naturresurs”
Hon pekar på att företag ofta står inför ett klassiskt problem: En enorm tillgång på data ­– men ingen möjlighet att strukturera, analysera eller kunna samla insikter från den som kan gynna företagets affär.

– Idag kan man säga att data blivit vår tids största ”naturresurs”. Kan man hantera den på rätt sätt finns det ett stort värde i den, både för företagen och för kunderna, säger Albinsson och fortsätter:
– Men riktar man sin marknadsföring fel blir det en ”lose-lose”-situation, kunden stör sig på att få ointressanta erbjudanden och företaget slänger bort pengar helt i onödan.

Uppdateras i realtid
En lösning kan vara Bisnode Consumer Intelligence (BCI). Det är en 

vidareutveckling av företagets tidigare system, som nu gjorts ännu mer kraftfullt och tillgängliggjorts via ett modernt rest API. Bland annat har BCI tillgång till Europas största kunddatabas med 170 miljoner konsumenter – vilket möjliggör djupanalyser. 
– Inget annat system är i närheten, mängden data det har tillgång till är unik. Det gör också att kundregistret hela tiden är uppdaterat i realtid, vilket är en förutsättning för analyserna, säger Albinsson.

”De ska du satsa extra på”
Hur hittar man då sina mest köpstarka kunder? Svaret ligger i din egna kunddata, anser Albinsson:

– I en analys kommer man ganska snabbt se vilka som är lojala och lönsamma, det är dina ”VIP-kunder”. De ska du satsa extra på. Utifrån den gruppen kan man sedan rikta in sig på liknande kundtyper, det vi kallar ”tvillingar”.
– Vi kan också hjälpa till med prediktiva analyser, som baserar sig på hur konsumenter beter sig. Om vi till exempel vet att 70 procent av alla föräldrar köper bil efter de fått barn blir ju den målgruppen intressant för en bilhandlare. Det handlar helt enkelt om att våga agera på de insikterna man får fram via kunddata.

Få löpande uppdatering av kvalitetssäkrad kunddata – läs mer

FAKTA: Få en mer lönsam kundrelation – så gör du

1. Säkerställ att du har rätt och tillräckligt mycket data om dina befintliga kunder
2. Ta reda på vilka av dina kunder som är lönsamma. På riktigt!
3. Ställ dig frågan: Om jag nu vet vilka kunder som är lönsamma, vad innebär det för min försäljning och marknadsföring? Våga ändra ditt arbetssätt. 

Källa: Anna Albinsson, Bisnode.

FAKTA: Detta är BCI

  • Bisnode Consumer Intelligence (BCI) håller kunddatan uppdaterad och korrekt i alla affärssystem oavsett källa.
  • Systemet använder sig av en unik identifieringskod som matchar och uppdaterar konsumentdata via skräddarsydda API:er.
  • Gör det möjligt att identifiera kundernas behov och skräddarsy köpprocessen för varje segment.
  • Ger tillgång till omfattade konsumentdata i alla affärssystem från samma leverantör.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Bisnode och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies