Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Blippit

Blippits appterminal möjliggör betalning med app direkt i kassan utan kortavgifter

Crunchfish och ClearOn lanserar genom det gemensamma bolaget Blippit en appterminal som gör det möjligt att betala sömlöst med mobil i fysisk handel. Blippits lösning bygger på en ny appterminal som kan nyttja ClearOns online clearingtjänst i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln. Som första app har Swish integrerat lösningen. Framöver kommer kuponger och betalningar att blippas mot appterminalen vilket ger handeln helt nya möjligheter att möta framtidens behov.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Alla stora disruptiva bolag kopplar konsumenter till en tjänst utan att äga den underliggande infrastruktren. AirBnB kopplar konsumenter till övernattningar, Uber kopplar konsumenten till taxiresor, Spotify möjliggör för kunden att konsumera musik från hela världen direkt i mobilen. På samma sätt utgör Blippit bryggan mellan konsumenter och butikshandelns betaltjänster, utan att bolaget själv har utvecklat några egna appar, betalväxlar eller kassasystem. Blippit transformerar hela ekosystemet för betalningar i butik.

– 13 % av betalningarna i svenska butiker är idag kontanter, de resterande 87 % är kortbetalningar och att betala med en lunta plastkort är ett fenomen som är under förändring, säger Joachim Samuelsson, som är vd för Blippit AB och styrelseordförande i Crunchfish AB (publ).

– Kortinfrastrukturen ägs av ett antal stora aktörer, kortföretagen som MasterCard och Visa, kortutgivarna som är bankerna, de som kopplar betalningarna och sen de som hyr ut kortterminalerna. Fyra stora grupperingar som alla vill behålla sin position på marknaden vilket gör systemet svårt att förändra, säger Pontus Ellefsson som är vd för ClearOn AB och styrelseledamot i Blippit AB.

Appterminalen – En game changer 

Blippits lösning bygger på det patentsökta konceptet appterminal, som är en naturlig utveckling av kortterminalen. Precis som man i kortterminalen betalar med kort, betalar man med appar mot appterminalen. Appterminalen knyter samman mobila appar med handelns kassor och gör det enklare att betala och lösa in andra betalmedel genom att blippa mobilen mot appterminalen. Förutom betalning kommer dina kuponger, presentkort och bonus att clearas automatiskt med ett blipp.

– Appterminalen är navet i ett system, en egen räls som går utanför den vanliga infrastrukturen. Den förändrar hela ekosystemet för betalning i butik och på sikt kommer den att ersätta kortterminalen, säger Joachim Samuelsson.

– Med Crunchfishs patenterade teknologi och vår clearingtjänst för betalningar i realtid erbjuder vi handlarna helt nya möjligheter. Blippit öppnar upp för lägre transaktionskostnader för handeln, säger Pontus Ellefsson.

– Förutom att kostnaderna sänks kommer check-out ske snabbare eftersom alla kuponger löses in sömlöst i samma blipp som betalningen. Slutligen kommer handlarna själva kunna driva merförsäljning med bonustjänster och riktade kampanjerbjudanden direkt till konsumenten, fortsätter Pontus Ellefsson.

Läs mer om Blippits appterminal här 

Swish som första app

Swish växer snabbt och har idag över 6,8 miljoner användare och 180 000 anslutna företag. Under 2018 uppgick antalet betalningar med Swish till närmare 400 miljoner.

Crunchfish och ClearOn skapar nu genom Blippit förutsättningar för att konsumenterna även ska kunna betala med appar som Swish i butikshandeln. Mindre butiker har börjat erbjuda Swish-betalningar, men i butiker med stora kundflöden krävs att Swish är integrerad med kassorna för att det ska vara möjligt snabbt och vara enkelt att betala med Swish.

– Tillsammans med Swish kan vi nu erbjuda den fysiska handeln en smidig betallösning i ClearOns beprövade infrastruktur som hanterar kuponger och värdeavier för miljardbelopp årligen, säger Pontus Ellefsson.

– Blippit kommer att förändra hur vi betalar i Sverige eftersom vi moderniserar betalningsterminal, betalväxel och kuponghantering i fysisk handel. Förändringen kommer gå fort med Swish. Och det är bara början på vår resa.

Läs mer om Blippit här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Blippit och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies