Hoppa till innehållet

Innehåll från Bonnier News/Women In TechAnnons

Här möts 2500 kvinnor inom tech: "En härlig boost"

Lina Hallmer är CTO på Bonnier News. Foto: Ann Jonasson Unn Swanström, moderator, på scen.
Lina Hallmer är CTO på Bonnier News. Foto: Ann Jonasson Unn Swanström, moderator, på scen.Foto: Hilda Arneback

Det kan vara ensamt som kvinna i teknikbranschen – och för att lyfta, inspirera och stärka varandra samlas 2 500 kvinnor på årets Women In Tech 6 mars.

– Det är en härlig boost i att uppleva att vi är många i det här, säger Lina Hallmer, CTO på Bonnier News.

Det här händer på Women In Tech 2020

Det hela började som ett initiativ i mindre skala i samband med internationella kvinnodagen 2014. I dag har Women In Tech vuxit till ett stort nätverk med olika aktiviteter runt om i landet – och med en konferens i Stockholm 6 mars. Efter det hårda trycket på biljetterna förra året välkomnar teknikmässan i år 2 500 besökare, vilket är 1 000 fler än tidigare år – och har flyttat till de större lokalerna på Stockholm Waterfront.

Behovet av förebilder för de kvinnor som jobbar inom teknik och it är stort och inspiration är viktigt, säger Lina Hallmer på Bonnier News, som varit samarbetspartner  under många år.

– Vi ser att det är en viktig arena att vara med på och en möjlighet för våra kvinnliga tech-personer, utvecklare och UX:are att inspireras. Vi är ganska många tech-kvinnor och det är fantastiskt när man är i det här rummet och ser att vi är tusentals som jobbar inom tech, säger hon.

Så arbetar Bonnier News Tech, som är samarbetspartner till Women In Tech

Många kvinnor byter roll

Ett problem i branschen är att många kvinnor börjar sin karriär inom teknik och it, men sedan glider in i andra typer av roller. De blir chefer, projektledare eller tar sig an andra mindre tekniska arbetsuppgifter.

– Vi i branschen har tillsammans ett ansvar och jobbar för att hålla kvar kvinnorna. Vi får inte spontant erbjuda kvinnor roller som samordnare bara för att våra strukturer i samhället gör att vi tänker på det sättet. Vi behöver hålla emot där och förstå att vi behöver kvinnliga specialister och även ha kvinnor på de tunga teknikposterna, säger Lina Hallmer.

Produkter som speglar användarna

Trots en ökad medvetenhet är hon själv många gånger den enda kvinnan i olika sammanhang.

– Det är ofta som det är så. Jag har ju själv inte en teknisk roll längre, men fortfarande när jag sitter i möten med mina teknikspecialister så är jag relativt ofta ensam kvinna där också, säger hon.

Temat på årets Women In Tech är ”Beyond barriers” och belyser de hinder som kvinnor stöter på i branschen. Enligt Lina Hallmer handlar arbetet bland annat att vi måste utmana bilden av hur vi ser på personer som jobbar med teknik, vad vi premierar när vi utvärderar någon och vad som avgör om det är rätt person eller inte för ett jobb.

Mångfald- och jämställdhetsarbetet är dessutom viktigt för att kunna ta fram starka produkter.

– Vi behöver se helheten och vi behöver ha den mångfalden som våra användare har för att vi ska kunna ta fram produkter som speglar hela Sveriges befolkning.

”Ett forum som ger massor av energi”

Att samarbeta med Women In Tech är en del av arbetet och viktigt för att fortsätta inspirera kvinnor att välja en karriär inom media och teknik.

– Det är ett härligt forum att vara med i som ger massor av energi och insikter. Vi har arbetat aktivt de senaste åren med att få in kvinnor i branschen och vi har ett gäng duktiga nyexaminerade kvinnor. Nu måste vi se till att vi låter dem växa och utvecklas, säger hon och fortsätter:

– Alla känner till vår journalistik, men vår tech-organisation är inte är så känd. Vi är över 250 personer som jobbar med teknik på Bonnier News och vi har en stor bredd i våra produkter. Vi gör allt från några av Sveriges största sajter till små nischappar och mindre specialprodukter. Vårt arbete spänner från webbutveckling till häftiga ML-applikationer och vårt dataarbete ligger i framkant. Man kan helt enkelt jobba med väldigt mycket olika saker hos oss.

Läs Bonnier News techblog här 

Mer från Bonnier News/Women In Tech

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bonnier News/Women In Tech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera