Annons
Annons
Sponsrat innehåll från BRING

Så gör du din nätbutik redo för Black Friday

Det är stor konkurrens när julhandeln drar i gång i anslutning till Black Friday. Brings säljdirektör Jacob Aagaard ger sina bästa tips för hur du förbereder din nätbutik inför de kommande helgernas högtryck.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Här kan du läsa hela rapporten  

Readagarna under Black Friday i slutet av november och Cyber Monday ses ofta som startskottet för julhandeln. Att fly trängsel och långa köer i butiker är något som lockar allt fler – och ger nya möjligheter till näthandlarna som kan erbjuda snabb och hållbar leverans samt returer och byten.

Enligt en ny rapport från logistikföretaget Bring har de svenska, danska och norska nätshoppingvanorna inför julen kartlagts och det syns tydligt vad som efterfrågas när man handlar online. 

”En rejäl utveckling”

Bekvämlighet och att slippa åka till ett köpcentrum är en av de främsta anledningarna till att vända sig till en e-butik. Inför Black Friday den 29 november är det också bra att vara väl förberedd tidsmässigt då många kunder troligtvis ”hänger på låset” till nätbutiken vid midnatt för att vara först.

– Black Friday är större än många av våra andra event. Det är väldigt mycket erbjudanden ute och det är många som vill göra en bra affär. Det är en start för hela julhandeln och sedan fortsätter det hela december ut, säger Jacob Aagaard, säljdirektör på Bring.

Så får du återkommande kunder

Enligt Jacob Aagaard är det framförallt tre saker som är viktigt att tänka på inför vinterns säsong som e-handlare: att skapa trygghet hos kunderna, att vara tydlig med villkor för returer och byten samt relevanta leveransalternativ.

Trygga kunder genomför fler köp – och kommer tillbaka till din butik. Därför är det viktigt att bygga förtroende med dem som är inne på sidan. Inför julen finns stora möjligheter att hitta nya kunder då mer än dubbelt så många väljer att handla i nya butiker jämfört med resten av året.

– Erbjud en bra köpupplevelse hela vägen, från det att kunden går in på sidan till det att den klickar och får hem paketet, säger Jacob Aagaard. 

Erbjud smidig bytesrätt

Rapporten visar också att det är en stor konkurrensfördel om man kan erbjuda smidiga byten för köp på nätet. Är varan tänkt som en julklapp så är det viktigt att det inte blir problem om den ska bytas i efterhand. Att tydligt kommunicera villkor för byten och returer är avgörande för handel inför jul.

– Att utöka returfristen med utrymme för både helg- och klämdagar är ett sätt att öka tryggheten, säger Jacob Aagaard.

Var noggrann med leveranserna

Men det som är det mest avgörande för de svenska näthandlarna inför jul är att varorna kan levereras snabbt och inom angiven tidsram. De som är sent ute vågar inte chansa och riskera att stå utan klappar.

Jacob Aagaards tips är att hålla nätbutiken öppen så länge som möjligt och visa vilka leveransalternativ som finns i form av snabba leveranser eller hemleveranser.

– Det pågår en ständig utveckling hos paketombuden kring hur vi kan hämta och få hem våra paket. Intresset ökar för hemleveranser, dessutom ökar efterfrågan på hållbara leveranser. Allt fler vänder sig till distributörer som erbjuder gröna leveranser med elbilar, elcyklar och elmopeder.

Läs mer om de olika leveransalternativen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av BRING och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer