Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Circle K

Så undviker du svinn från kort och tjänstebilar med digitala realtidstjänsten

Det interna svinnet är ett kostsamt problem för många företag, inte minst för de arbetsgivare som erbjuder tjänstebil. Oavsett om svinnet beror på okunskap eller missbruk av företagskort så gäller det att få bättre koll på kostnaderna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Som arbetsgivare kan det vara svårt att kontrollera hur de anställda använder förmåner som företagskort och tjänstebil. Har medarbetarna dessutom olika förmånsupplägg, där några får använda bilen privat medan andra bara får köra den i tjänsten, kan det bli ännu knepigare.

– Det är viktigt att följa företagets transaktioner och drivmedelsförbrukning kontinuerligt, helst i realtid, för att snabbt kunna upptäcka avvikelser och eventuellt missbruk, säger Hanna Hautala, specialist sales development, B2B & card sales på Circle K.

 Snabb och enkel administration
Med Circle K:s kostnadsfria webbtjänst, Card E-services, kan du som företagskund göra just det. Tjänsten tillåter dig att se aktuell information om saldo, fakturor och konton, samt att enkelt hantera administrativa ärenden som till exempel att spärra och låsa upp kort. 

– Vi har utgått från våra företagskunders behov och byggt upp den här kundportalen för att ge dem full kontroll över sina inköp — oavsett om kunden är ett stort åkeri eller en liten målerifirma. Med skräddarsydda rapporter kan kunderna själva välja hur de vill ha sin uppföljning, säger hon.

 Begränsningar för kortköp
För att förebygga missbruk av kort kan administratören exempelvis ställa in hur många gånger per vecka, eller hur många liter, en tjänstebil får tankas. 

– Skulle volymen överstigas får administratören en varning och kan snabbt ta reda på vad som har hänt. På så vis blir det svårare för folk att tanka sin privata bil med företagskortet eller göra inköp efter arbetstid, säger Hanna Hautala. Allt svinn beror förstås inte på brott; ibland rör det sig om ren okunskap. Det viktiga är att upptäcka och få stopp på svinnet.

Kundportalen gör det också lättare för andra kundsegment att dra ner på onödiga kostnader. Företag med tunga transporter kan exempelvis effektivisera sin fordonsflotta genom att få bättre koll på vilka rutter förarna tar, hur ofta de tankar och hur mycket bränsle de har i tanken, vilket påverkar vikten.

Läs mer om Card E-services här 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Circle K och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies