Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Cisco

Så säkerställer du säker och konkurrenskraftig digitalisering

Idag arbetar alla med att digitalisera sin verksamhet. Men samtidigt som man strävar efter effektivisering måste säkerhetsfrågan tas i beaktning – för frågan är inte om intrång kommer att ske, utan när. Per Samuelsson, vd på Cisco, ger sina tips på hur man bäst hanterar digitaliseringen på ett sätt som både är säkert och konkurrenskraftigt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitaliseringen är på allas läppar och något majoriteten av företag arbetar med för att bli mer effektiva. I takt med att vi blir allt mer digitala ökar dock risken för intrång som kan skada företag ekonomiskt och varumärkesmässigt.

I den senaste säkerhetsrapporten från Cisco, ett av världens ledande och största IT-säkerhetsföretag, svarade en tredjedel av de tillfrågade beslutsfattarna att de råkat ut för ett intrång som kostat företaget en miljon dollar eller mer – bara under det senaste året. Åtta procent säger att de drabbats av kostnader på fem miljoner dollar eller mer. För att undvika riskerna för förlust av både tillgångar och förtroende till följd av dataintrång måste hoten tas på största allvar och säkerhet måste implementeras redan från början, menar Per Samuelsson, vd på Cisco.

– Man måste tänka på cybersäkerhet redan i början av digitala projekt och initiativ. Det är väldigt svårt att få till fullgod säkerhet när man lägger på det i efterhand. Det är otroligt viktigt att ta höjd för säkerheten tidigt och bygga in det från start.

Holistisk säkerhetsstrategi

På Cisco pratar man om tre faser man måste bygga sin säkerhetsstrategi kring – före, under och efter.

– Man måste ha en strategi för hur man ska göra för att skydda sig på bästa sätt innan ett intrång skett men också under tiden och efteråt. Hur säkerställer man att man inte är exponerad för samma typ av risk framöver? Där måste strategin vara holistisk.

Med tanke på det snabbföränderliga digitala landskapet blir en viktig komponent att ha överblick. Du kan bara skydda dig mot det du ser. Cisco har säkerheten inbyggd i sin intelligenta plattform och är den enda leverantören som kan upptäcka hot i krypterad trafik utan att dekryptera den. Varje dag är Cisco med och stoppar cirka 20 miljarder intrångsförsök hos sina kunder.

– Man måste förstå vad som sker i den globala hotbilden. Nya hot skapas på sekundbasis och man måste veta hur man ska hantera dem. Du måste förstå vad som händer i den egna infrastrukturen, vad man blivit utsatt för och när. Med visibilitet kan du dra nytta av den kunskapen i ditt skydd, både när något inträffar och framåt.

Receptet för lyckad digitalisering

För företag som vill lyckas med sin digitalisering ger Per tre handfasta tips. Förutom att tänka säkerhet från start och sträva efter att ha inbyggd säkerhet är automatisering och datafokus två av hans rekommendationer.

– Alla har begränsad tillgång till tid och resurser. Numera finns det möjlighet att automatisera en mängd saker och man måste nyttja det för att ta det till nya höjder. Affärsprocesser som tidigare tagit månader kan nu ske på minuter. Fokus ska ligga på att skapa nytta och frigöra resurser till innovation istället för förvaltning.

– Vi vet att data är det nya guldet och ett tips är att nyttja den data som finns för att kunna fatta snabbare och bättre beslut. Väldigt lite av den data som finns används idag och det finns numera stora möjligheter i AI och machine learning för att möjliggöra detta, fortsätter han.

Digitaliseringen påverkar oss alla och många nya möjligheter öppnas upp genom den. Samtidigt måste man vara proaktiv och investera i säkerheten för att kunna vara fortsatt lönsam och konkurrenskraftig, hävdar Per.

– Det är viktigt att inte vara naiv gällande säkerhetsbiten och det är just därför vi valt att investera otroligt mycket inom just det området. Ciscos plattform ger säker digitalisering och en visibilitet som ingen annan är närheten av. Det ger våra kunder möjlighet att effektivt kunna skydda sig. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Cisco och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies