Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:
Annons
Sponsrat innehåll från Collector Bank

Här är e-handelns 4 största utmaningar

Enorma möjligheter – men ett flertal viktiga frågor att lösa längs vägen. När B2B-handeln online växer i Sverige ställs företagen inför nya  digitala utmaningar visar ny rapport. – Många är ganska nervösa kring digitalisering och e-handel, säger Andreas Fritz, produktchef hos Collector Bank.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ladda ner rapporten – anmäl intresse här

I den kommande e-handelsrapporten Convert analyseras e-handeln B2B i Sverige. Där konstateras bland annat att företag som säljer till andra företag har ett flertal utmaningar att jobba med framöver (se fakta nedan).

– Vi vill att företagen ska få igång sin tankeprocess kring de här frågorna. På kort sikt kanske inte e-handeln är en överlevnadsfråga, men på längre sikt kommer de företag som lyckas utveckla den digitala affären B2B vara de som ökar, säger Andreas Fritz.

 Rapporten, som gjorts i samarbete mellan Collector Bank och HUI Research, innehåller såväl omfattade statistik som analyser och trendspaningar. Hela undersökningen släpps i januari.

– Det har tidigare saknats en rapport som inriktar sig på köpande bolag och deras behov, rapporterna som finns tillgängliga fokuserar främst på B2C-delen med företagens nätförsäljning mot konsument. Vi kände absolut att det fanns en kunskapslucka att fylla här.

 Fokus ligger på de köpande bolagen och deras önskemål, deras svar ska i sin tur hjälpa de säljande bolagens utveckling. Trots att rapporten inte är helt klar syns vissa trender tydligt, menar Fritz:

– B2B har inte kommit lika långt i sin digitala omställning som B2C. Vi ser samtidigt historiska likheter mot B2C där ungefär samma diskussioner fördes. Då trodde man ju att kunderna helst ville köpa tv:n i butik bara för att det alltid varit så, idag vet vi hur det gick. På samma sätt behöver gamla ”sanningar” att utmanas inom B2B.

 Emma Hernell, vd på HUI Research, tror att rapporten kommer hjälpa företagen i deras framtida B2B-affärer:

– Vi hoppas framförallt att branschen får ett verktyg att kunna benchmarka sig hur det går inom segmentet. E-handeln till konsument är väl kartlagd sedan tidigare, därför känns det jätteroligt att göra detta även inom B2B. Detta område är mer som en ”svart låda” eftersom det saknas undersökningar, samtidigt omfattar det stora värden och stora volymer.

 Anmäl ditt intresse redan nu

Fakta: Fyra utmaningar för B2B inom e-handel enligt Andreas Fritz

 Utmana gamla vanor

– Många företag tänker: ”Vi gör som vi alltid gjort, kunden vill ha en säljare som kommer ut.” Men har man verkligen frågat vad deras kunder vill ha? Undersök detta, det kan vara tvärtom mot vad man tror.

 Sätt ned foten gällande priser

– Många sitter i diskussioner om man ska visa sina priser eller inte eftersom prisstrukturer B2B kan vara ganska avancerade. Men idag går det att skapa ganska enkla system där kunden kan plocka ihop sina varor och sedan få priset för det man satt ihop.

Enklare betalning och leverans

– Företag ställer höga krav på rättvisa offerter, hur betalningar hanteras och hur leveranser fungerar. Detta är områden som man behöver jobba med inom B2B, hur förenklar vi dessa processer?

 Lär känna kunden

– Om vi tittar på vem som köper in varor idag så blir det mer vanligt att andra, utöver inköpschefen, hanterar dessa. Det kan exempelvis vara receptionist, teamchef eller liknande. Det blir en utmaning för B2B-företagen att förstå vem det faktiskt är som beställer. Jobba för att se individerna bakom företaget och gör infon personlig gentemot köparen.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Collector Bank och ej en artikel från Dagens industri