Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Columbus Sweden AB

Så omvandlar du en anonym besökare till återkommande kund

Handels klassiska syn köp en kunds köpresa har fallerat, statistik visar att nästan 60% har redan bestämt vad de ska köpa innan de går till butik eller etablerar kontakt med en säljare och hela 75% gör själva sin research inför ett köp via olika källor Online.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att finnas där när köparen gör sin research och sen göra allt för att underlätta intresset till en konvertering är idag nyckeln till en ökad konvertering. Istället för att pusha sina budskap genom klassisk annonsering gäller det att etablera pull-strategier för att få in leads och konvertera dem till köp. Det är därför vi ser hur våra kunder har ett ständigt ökat intresse för inbound marketing, säger David Nolander, Business Analyst på Columbus.

Här kommer 3 enkla frågeställningar som är starten för en omställning till Inbound Marketing. 

Vad samlar vi för data, varför gör vi det och vad använder vi det till?
Att få fram mängder med relevant data om sina kunder är egentligen inte utmaningen, data finns där. Utmaningen är få en helhetsbild av data, vart den samlas, se över vart den kan användas och segmentera den utifrån ett kundperspektiv. 

– Allt för många av våra kunder sitter redan på rätt data utan att veta om det. Idag är inte frågan hur vi får in mer data som är det viktigaste utan vad ska vi göra med det? Bara en så enkel sak som att kunna identifiera olika köpmönster i olika geografiska regioner öppnar mängder av möjligheter till att skapa relevant content.

Hur ser våra kunders köpresor ut och vad gör vi för att underlätta den?
Varje företag har som skyldighet att kunna se sina kunder utifrån från olika gruppmått, så kallat personas. Målet är att varje personas som man identifierar ska sen mappas in i en köpresa. Det är i denna köpresa som man sen ska arbeta för att komma in i med sitt budskap.

– Köpresan börjar redan vid kundens research och är det något vi vet så är det att den absolut största expertisen på vad kunden behöver sitter e-handlarna själv på. Därför är det viktigt att man delar med sig den kunskap man har innan köp vilket inger trovärdighet och idag är trovärdighet hårdvaluta.

Har vi rätt verktyg för att kunna hjälpa kunden genom köpresan på ett personligt och relevant sett?
När väl allt börjar trilla på plats; man vet sina personas, man förstår köpresan, man har koll på sin data och man förstår hur den kan användas – det är då verktygen tar över och omsätter strategier till handling. Nyckelorden här är användarvänlighet, skalbarhet, automatiserbart och uppföljning.

– Många sitter idag och nickar i kör när man nämner att vi måste personalisera marketing och content för att öka relevansen. Lika snabbt försvinner folk när det ska beslutas vem som ska utföra det. Mycket ligger i att ha rätt som hjälper till med segmentering utifrån data, automatisera budskapet i t ex mail och följa upp allt med rätt KPIer för analys.

På Columbus jobbar man ständigt med att hjälpa nya och befintliga kunder att skapa upp och se över sina strategier och hur de utförs i olika kanaler. De jobbar själva med inbound metodiken dagligen med stor framgång och som ett av Sveriges största leverantörer inom e-handelslösningar så har man lång kompetens om hur rätt verktyg tar kunders strategier till handling.

Läs mer här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Columbus Sweden AB och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer