Datacenter är stora miljöbovar som slukar mängder med energi; inte minst de äldre som byggts i en tid då klimatfrågor inte var fullt lika prioriterade som idag. Dessutom byggs kontinuerligt nya datacenter – något som allt fler rapporter visar på kommer att bidra till en ännu större negativ miljöpåverkan. Det finns därför ett behov av att ta stor hänsyn till hållbarhet även när det kommer till driften av företags datacenter. Genom att flytta in i ett energieffektivt och klimatneutralt datacenter kan man i många fall halvera sin elkostnad; något som enligt Håkan Björklund, vd på den svenska colocationleverantören Conapto, inte bara är bra ur en kostnadssynpunkt utan även för miljön.
Conapto lanserar modellen sale-leaseback, där de erbjuder kunder möjligheten att sälja deras nuvarande datacenter till Conapto för att sedan friktionsfritt både flytta in i klimatneutrala datacenter och även få hjälp att avveckla det gamla datacentret.
– Vi tar helt enkelt över ansvaret för anläggningen. Kunder köper därefter tjänsten som en colocationaffär så länge de vill för att sedan, med professionell hjälp och projektledning från oss, flytta in infrastrukturen i ett av våra moderna och miljövänliga datacenter, fortsätter Håkan Björklund.
Omfattningen på projekt blir ofta en bromskloss
Efterfrågan på dessa energieffektiva datacenter är stor, men så tyvärr även prislappen. Håkan Björklund berättar att många kunder vill flytta, men att projektet nedprioriteras eftersom själva flytten och avetableringen av den gamla hallen är både stor och kostsam.
Genom att låta Conapto ta hand om hela projektet minimeras både arbetsinsats och kostnad för kunden. Vid avslutat projekt får kunden inte bara en miljövänlig drift av sin IT-miljö med flexibla avtal som kan skalas upp och ner efter behov, utan kunden drar även nytta av att stå placerad i ett datacenter som uppfyller stränga krav på skalskydd i skyddsklass 3.
– Lanseringen gör oss först i Sverige med en paketerad modell för sale-leaseback som ger kunden möjlighet att flytta kostnader från långa investeringar i CAPEX till en flexibel OPEX-modell, där man bara betalar för det man faktiskt använder. Vår ambition är att hela tiden leverera upplevt kundvärde och förenkla vardagen för våra kunder, samtidigt som vi vill skapa förutsättningar för innovation och tillväxt, avslutar Håkan Björklund.