Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:
Annons
Sponsrat innehåll från Dassault Systèmes

Därför är plattformen framtidens affärsmodell

De senaste åren har digitala plattformar givit upphov till några av de mest omtalade och innovativa bolagen i världen. Enligt företaget Dassault Systèmes, som är specialiserade på lösningar för digital transformation, har den här trenden bara börjat. Därför uppmanar de nu fler företag att göra ”plattformen” till en del av sin affärsmodell.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Oavsett om det varit i taxi-, hotell- eller musikbranschen har de mest omvälvande innovationerna de senaste åren inte handlat om nya produkter. Vår tids stora ”disruptors” tycks istället bygga på plattformar som kopplar ihop konsumenter och leverantörer på nya sätt. 

För ”traditionella” företag har de här plattformarna varit svåra att hantera eftersom de givit kunderna en större flexibilitet, bättre tillgänglighet och lägre priser. Dessutom innebär plattformarna nya möjligheter att skapa kringliggande tjänster för att leverera en upplevelse till kunden. För att hantera den här nya verkligheten tror därför Michael Egan, business transformation-konsult på Dassault Systèmes, att företagen måste skifta fokus i sitt innovationsarbete.

– Hela det här begreppet affärsmodeller och hur vi förstår affärsmodeller blir mer och mer aktuellt. För fem år sedan kunde ett bilföretag jobba med innovation med fokus på att utveckla en bil på ett bättre och snabbare sätt. Idag är frågan mer fundamental: vilken affärsmodell måste vi arbeta med i framtiden? Plattformen är en del av lösningen men det är också ett arbetssätt för att hitta lösningen, säger han.

Sprider sig från konsumentmarknaden

Enligt Michael Egan har vi nämligen bara sett början på hur plattformarna kommer påverka våra företag. Hittills har de framförallt förändrat hur vi konsumenter köper varor och tjänster, så kallad B2C, men fördelarna i ”plattforms-modellen” går också att översätta till både B2B-marknaden och till företagens interna processer. Ett konkret exempel på hur plattformar kan användas för att stödja B2B-marknaden hämtar Dassault Systèmes från sin egen innovationsplattform: 3DEXPERIENCE.

– Startups kan använda våra lösningar i 3DEXPERIENCE-plattformen som en marknadsplats. De kan designa sina produkter i plattformen och sedan direkt dela den informationen med 3D-printing-tillverkare runt om i världen. På så vis kan plattformen koppla ihop ett företag som har en idé med ett företag som har tillverkningsmöjligheter och därigenom göra det enklare att realisera nya produkter eller tjänster, säger Mårten Gustafsson, försäljningschef för Dassault Systèmes i Norra Europa.

Läs mer: Så kan 3DEXPERIENCE-plattformen förändra ditt företag.

Precis som de mer konsumentinriktade plattformarna skapar 3DEXPERIENCE alltså ett enklare sätt att matcha tillgång med efterfrågan och B2B-plattformarna förväntas därför växa snabbt de närmsta åren. Det amerikanska konsultföretaget Frost & Sullivan förutspår exempelvis att marknaden för B2B-plattformar år 2020 kommer vara dubbelt så stor som marknaden för B2C-plattformar.

Smartare innovationer

På Dassault Systèmes ser man även att dessa plattformar gör mycket mer än att bara koppla ihop företag och deras underleverantörer. Styrkan i konceptet ligger snarare i att kunna foga samman alla delar av en produkts livscykel. 

Genom att använda plattformar som 3DEXPERIENCE kan företagen alltså samla in data från alla delar av sin verksamhet: från FoU-avdelningen och produktionen till marknads- och ekonomiavdelningen. Den datan kan sedan kombineras med användardata från slutkonsumenten och även delas med underleverantörer, allt för att optimera samtliga led i innovationsprocessen. Slutresultatet blir att företagen kan tillverka mer attraktiva erbjudanden på ett effektivare sätt.

– 80 till 90 procent av företagen jobbar idag i en innovationsprocess där de har silos. Det är därför de behöver den här plattformen, så att alla kan vara med och dela sin kunskap. Det handlar om att gå från att ha kunskap om något till att skapa ett ”know-how” inom företaget, säger Mårten Gustafsson.

Se filmen: Så hjälper 3DEXPERIENCE dig att hantera framtidens utmaningar.

Enligt Michael Egan är det just förmågan att koppla ihop människor som gjort de nya plattformsföretagen så extremt framgångsrika. För företag som vill hänga med i den här revolutionen gäller det därför att inte bara se på plattformen som en marknadsplats. Att bli ett ”plattformsföretag” handlar minst lika mycket om att anamma ett nytt tankesätt och där ser Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE som en möjliggörare.

– För mig handlar det här med plattform fundamentalt om att sätta människor i centrum. Det är lätt att vi pratar om mjukvara och olika it-lösningar men i slutändan handlar det om hur man kopplar ihop människor och kopplar företag närmare kunderna.

Läs mer: Så används 3DEXPERIENCE för att förändra din bransch.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Dassault Systèmes och ej en artikel från Dagens industri