Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Digiplex

Varningen: Så kan dataskam hota din verksamhet

Energiförbrukande datacenter är en allt större miljöbov – och nu ökar kraven på att klimatmärka digitala tjänster på samma sätt som andra tjänster.
– Vi ser en attitydförändring i samhället. Det företag som inte är beredd att minimera sitt digitala klimatavtryck riskerar att utsättas för dataskam och tappa i konkurrenskraft, säger Fredrik Jansson, strategichef på datacenteroperatören DigiPlex.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Varje gång man loggar in på sin internetbank, streamar en film eller gör en internetsökning så startar en energikrävande process i ett datacenter. Enbart streaming av 2017 års megahit ”Despacito” uppskattas ha förbrukat lika mycket elektricitet som de afrikanska länderna Tchad, Guinea-Bissau, Sierra Leone och Centralafrikanska republiken gjorde tillsammans på ett år, enligt forskningsprojektet Eureca

I dag beräknas driften av datacenter och digital infrastruktur stå för tre procent av den globala elförbrukningen och för två procent av världens koldioxidutsläpp – och ständigt öka.

Siffror visar att koldioxidutsläppen från datacenter globalt ligger redan i nivå med de från flygindustrin, och om utvecklingen fortsätter i samma takt kan datacenterindustrin komma att stå för runt 20 procent av elförbrukningen och 5,5 procent av koldioxidutsläppen inom en fem till tioårsperiod.

– Givet den exponentiella tillväxten av data kan det digitala miljöavtrycket bli en av vår tids största utmaningar. Det är nog bara en tidsfråga innan vi börja prata om dataskam för ansvarslös dataanvändning på samma sätt som vi pratar om flygskam för ansvarslöst flygresande, säger Fredrik Jansson.

Önskar klimatmärkning

En Sifo-undersökning som DigiPlex låtit göra visar att svenskarna vill kunna göra gröna val även när det gäller deras internetanvändning. Sju av tio svarande, 72 procent, tycker att det är viktigt att digitala tjänster har en så liten klimatpåverkan som möjligt. Nästan lika många, 69 procent, vill ha en klimatmärkning för digitala tjänster.

– En klimatmärkning skulle öka trycket på leverantörer av digitala tjänster att lagra data i energieffektiva datacenter som drivs av förnybar el, och det skulle ge leverantörer med klimatsmarta lösningar en tydlig konkurrensfördel. Ett första steg för leverantörerna är att öppet redovisa sin elförbrukning och klimatpåverkan. Det är något som 74 procent av de tillfrågade i Sifo-undersökningen dessutom önskar, säger Fredrik Jansson.

Checklista

I dag är det svårt att som användare veta om internetanvändningen sker genom ett energislukande datacenter som drivs av brunkol med stora utsläpp av koldioxid, eller om den drivs av energieffektiva anläggningar med förnybar el med små eller inga koldioxidutsläpp.

Enligt Fredrik Jansson kan man som användare, både som privatperson och företag, ställa sig fyra frågor kring sitt datanvändande. Frågorna är:

1. Vet du i vilket eller vilka datacenter din data befinner sig?

2. Hur energieffektiva är dessa anläggningar?

3. Används 100 procent förnyelsebar energi?

4. Finns det planer på att återanvända spillvärmen från servrarna, till exempel för uppvärmning av bostäder?

– Har man ställt, svarat och agerat på dessa fyra frågor man kommit en bra bit på vägen för att kunna minimera sin datas miljöavtryck och slippa utsättas för dataskam, säger han.

En undersökning som DigiPlex gjort bland 300 nordiska beslutsfattare visar att miljöaspekten för dataanvändning klättrar från absolut sista plats (# 24) år 2016 till fjärde plats 2018 i rankingen av de största datacenterutmaningarna.

– Många företag börjar få upp ögonen för problemet. De som agerar snabbt och ser över sitt digitala miljöavtryck blir vinnare. De som struntar i detta och vägrar att ställa om kommer att straffas av konsumenterna och opinionen, tappa i konkurrenskraft och få det riktigt tufft, förutspår Fredrik Jansson.

Klicka här för att ladda ner DigiPlex rapport ”Where’s our data?”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Digiplex och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer