Annons
Annons
Sponsrat innehåll från dLaboratory

Här är verktyget som hjälper elnätsbolag att minska störningar och spara stora pengar

Välfungerande elnät blir allt mer kritiskt i takt med att vårt samhälle blir mer digitaliserat och infrastruktur som elbilsladdning byggs ut. Elavbrott kostar elnätsbolagen stora pengar och i dag agerar de flesta aktörerna reaktivt genom felavhjälpning snarare än proaktivt. Det svenska bolaget Dlaboratory Sweden AB (publ) har tagit fram ett verktyg som analyserar och visualiserar elförsörjningsdata och förutser störningar innan de inträffar. Lösningen förbättrar leveranssäkerheten, bidrar till minskade kostnader för elnätsbolagen och reducerar elavbrotten med hela 25 procent. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Clean tech-bolaget Dlaboratory Sweden AB, dLab, har sin grund i ett utvecklingsinitiativ på Lunds Tekniska Högskola i samband med stormen Gudrun. Man ville hitta verktyg, modeller och förhållningssätt som kunde minska störningar i elnätet genom att ta vara på information som redan fanns i systemet. Där började resan för bolagset som idag har en växande global marknad och erbjuder en lösning som hjälper elnätsbolag att förutse kommande störningar och avvikelser. 

– Vårt verktyg gör att man kan samla in data, analysera denna på ett kvalificerat sätt och sedan visualisera detta på ett pedagogiskt sätt. Det gör att användaren kan övervaka vad som sker i elsystemet och förutse störningar, berättar Erik Severin, vd på dLab. 

Läs mer om lösningen här 

Efterfrågat av branschen

Det som utmärker lösningen är att den är kunddriven och har sitt ursprung i en efterfrågan från branschen, förklarar Erik Severin. Med hjälp av olika applikationer samlas data in från strategiska platser i elnätet där de gör mest nytta. Informationen bearbetas och analyseras sedan så allt som avviker från normalen kan identifieras. Den stora mängden historiska data ger ett stort mervärde för lösningen. 

– All störningsdata sparas och kan sedan användas för att testa applikationer och utveckla mer kunskap. Våra applikationer är helt digitala och genom våra rapporter kan elnätsägare sedan hantera, agera och förebygga eventuella fel vi upptäcker. 

”Vi gör skillnad”

Historiskt har elnätsbolag arbetat mer reaktivt än proaktivt, menar Erik Severin. Fel åtgärdas helt enkelt när de uppstår. Med dLabs lösning får bolagen istället en möjlighet att ligga steget före – något som kan spara stora pengar. 

– Nu behöver man inte vänta på att fel ska uppstå. Kundnyttan vi beskriver är inte bara en teori. Vi kan se i vår statistik att bolag kan reducera elavbrott med hela 25 procent. Det ökar tillförlitligheten och minskar kostnaderna. Vi är väldigt stolta över att vi kan visa att vi gör skillnad. 

Nästa steg: internationalisering

Bolaget har vuxit snabbt och är nu en etablerad aktör med drygt 20 elnätskunder som har systemen i drift i både Sverige och Finland samt pågående leverans i Asien. Nästa steg är en internationalisering där Sydostasien och Nordamerika finns i sikte, utöver hemmamarknaden i Norden och även Europa. 

– Elförsörjningen ser likadan ut överallt så vår lösning fungerar var som helst i världen, det finns inga tekniska barriärer, konstaterar Erik Severin. 

– Vi ser en stor kundnytta i vår lösning, men också ett understöd till en samhällskritisk funktion. Vi blir allt mer beroende av el och vi kan bidra till effektivisering och minskade kostnader samtidigt som vi kan hjälpa med att se till att elnätet inte blir en flaskhals för den pågående och fortsatta omställningen till ett mer hållbart energisystem, avslutar han. 

Läs mer Dlaboratory här 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av dLaboratory och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer