Clean tech-bolaget Dlaboratory Sweden AB, dLab, har sin grund i ett utvecklingsinitiativ på Lunds Tekniska Högskola i samband med stormen Gudrun. Man ville hitta verktyg, modeller och förhållningssätt som kunde minska störningar i elnätet genom att ta vara på information som redan fanns i systemet. Där började resan för bolagset som idag har en växande global marknad och erbjuder en lösning som hjälper elnätsbolag att förutse kommande störningar och avvikelser.
– Vårt verktyg gör att man kan samla in data, analysera denna på ett kvalificerat sätt och sedan visualisera detta på ett pedagogiskt sätt. Det gör att användaren kan övervaka vad som sker i elsystemet och förutse störningar, berättar Erik Severin, vd på dLab.
Efterfrågat av branschen
Det som utmärker lösningen är att den är kunddriven och har sitt ursprung i en efterfrågan från branschen, förklarar Erik Severin. Med hjälp av olika applikationer samlas data in från strategiska platser i elnätet där de gör mest nytta. Informationen bearbetas och analyseras sedan så allt som avviker från normalen kan identifieras. Den stora mängden historiska data ger ett stort mervärde för lösningen.
– All störningsdata sparas och kan sedan användas för att testa applikationer och utveckla mer kunskap. Våra applikationer är helt digitala och genom våra rapporter kan elnätsägare sedan hantera, agera och förebygga eventuella fel vi upptäcker.
”Vi gör skillnad”
Historiskt har elnätsbolag arbetat mer reaktivt än proaktivt, menar Erik Severin. Fel åtgärdas helt enkelt när de uppstår. Med dLabs lösning får bolagen istället en möjlighet att ligga steget före – något som kan spara stora pengar.
– Nu behöver man inte vänta på att fel ska uppstå. Kundnyttan vi beskriver är inte bara en teori. Vi kan se i vår statistik att bolag kan reducera elavbrott med hela 25 procent. Det ökar tillförlitligheten och minskar kostnaderna. Vi är väldigt stolta över att vi kan visa att vi gör skillnad.
Nästa steg: internationalisering
Bolaget har vuxit snabbt och är nu en etablerad aktör med drygt 20 elnätskunder som har systemen i drift i både Sverige och Finland samt pågående leverans i Asien. Nästa steg är en internationalisering där Sydostasien och Nordamerika finns i sikte, utöver hemmamarknaden i Norden och även Europa.
– Elförsörjningen ser likadan ut överallt så vår lösning fungerar var som helst i världen, det finns inga tekniska barriärer, konstaterar Erik Severin.
– Vi ser en stor kundnytta i vår lösning, men också ett understöd till en samhällskritisk funktion. Vi blir allt mer beroende av el och vi kan bidra till effektivisering och minskade kostnader samtidigt som vi kan hjälpa med att se till att elnätet inte blir en flaskhals för den pågående och fortsatta omställningen till ett mer hållbart energisystem, avslutar han.