Hoppa till innehållet

Innehåll från ENFOAnnons

Integration och moderna API:er kan hjälpa eller stjälpa den digitala resan

För att bli en vinnare i den digitala kapplöpningen behöver företag klara av att möta sina intressenters informationsbehov. Information har blivit en värdefull produkt och att verksamheten kan tillhandahålla information på ett effektivt sätt är numera avgörande. Här kan API:er och integration bli det som hjälper eller stjälper den digitala resan. It-tjänstebolaget Enfo har över 20 års erfarenhet inom integrationsområdet och vet vilka de största utmaningarna med digital transformation är – och hur man möter dem. 

Digitaliseringen är på många sätt en möjliggörare och ett av de mest kraftfulla konkurrensmedlen. Samtidigt kan digitalisering bli det som gör företag irrelevanta om de inte följer med i teknikskiftena och sätter en strategi och som stödjer företagets digitala transformation. Utmaningarna är desamma oavsett om den digitala resan precis påbörjats eller kommit en bit på vägen. Allt handlar om att lyckas öppna upp sin information och även koppla samman sina datakällor så att verksamheten kan utvecklas på ett smart sätt. 

Informationsbehovet hos företag växer exponentiellt och möts inte genom att det läggs mer resurser på tillhandahållandet av data. Det måste tillgodoses genom att man integrerar smartare. Att ha kontroll över sitt integrationslandskap är A och O, både för att kunna förvalta och utveckla nya informationsflöden. Nya arbetssätt och nya teknologier måste sättas på plats där ett av de viktigaste verktygen är API:er. 

– Om integrationerna inte fungerar kan inte systemen kommunicera med varandra och verksamheten mister kontrollen över sin information. Det blir som ihoptrasslad spaghetti utan strukturerade informationsflöden och kopplingar mellan system. Vanliga problem vi ser är att all it-budget går till att hålla lampan lysande samtidigt som företaget då saknar resurser att möta verksamhetens integrationsbehov, säger Ann-Mari Renmark, SVP Integrations på Enfo.

Allt börjar med strategi

Att ha en strategi och en plan på plats är en förutsättning för att kunna genomföra en lyckad digital resa. Utan en tydlig strategi hamnar företag enkelt i fällan att uppfinna hjulet om och om igen utan en tanke på återanvändbarhet. Utan strategi finns det en risk att företag köper it-tjänster på måfå för att sedan besviket konstatera att de inte får ut det fulla värdet av sin investering. 

– Många behöver få sin verksamhet att komma närmare sina kunder men de vet inte riktigt hur de skall komma vidare. De ser hur konkurrenterna springer om en, men vet inte i vilken ände de ska börja. Där kan Enfo stötta hela vägen – från strategi och arkitektur till implementering, drift och support, förklarar Kristina Lid, Baseline Manager på Enfo. 

Enfo erbjuder Integration som tjänst, eller enkelt uttryckt ”integration på kran”. Där kan företag som helt och hållet vill ägna sig åt sin egen affärsutveckling förmedla sin kravställning och sedan luta sig tillbaka medan Enfo tillhandahåller och underhåller informationsflödena. Andra kunder vill ha full kontroll själva och väljer att investera i egen infrastruktur. 

– Nyckeln i båda fallen är återigen strategin. Vet du inte vart du vill kan du inte nå ditt mål, berättar Ann-Mari Renmark. 

Nordic Choice Hotels valde Enfo

Ett exempel där Enfo tog ett helhetsgrepp, från problemformulering till implementation, är samarbetet med hotellkedjan Nordic Choice. De hade varken en integrationsplattform eller strategi på plats och Enfo gick därför in som deras integrationspartner. 

– Tillsammans med kunden satte vi på plats både plattform och organisation parallellt. Med hjälp av Baseline, vår workshopmetodologi, fick Nordic Choice snabbt på plats både strategi, arkitektur och en plan för en väl fungerande leveransorganisation för den valda plattformen. Efter ungefär ett år skaffade Nordic Choice en Cloud First-strategi vilket föranledde ett migreringsprojekt som flyttade hela lösningen upp till molnet på endast 80 dagar, vilket var rekordsnabbt, säger Kristina Lid.

Läs mer om hur Enfo hjälpte Nordic Choice 

Det som huvudsakligen har drivit Nordic Choice digitala resa är skapandet av deras kundapp kopplad till integrationsplattformen. Den API-ledda arkitekturen har bidragit till appens snabba utveckling, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv, vilket appens frukostfunktion exemplifierar. 

– Genom en frukostapp checkas gästerna in i restaurangen när de kommer ner till frukost på morgonen och kökspersonalen kan då enkelt se vilka som dykt upp jämfört med hur många som bor på hotellet. Det gör att köket kan planera maten som ska lagas och samla statistik på hur mycket mat som normalt brukar gå åt under olika veckodagar. Det bidrar till att ge gästen bättre service och minska matsvinnet, säger Kristina Lid. 

Bluewaters resa

Bluewater valde Enfo och Enfos Integration som tjänst för att säkerställa att de snabbt kan integrera system i molnet utan att ha en egen it-avdelning. Bluewater är ett företag som växer både organiskt och via förvärv och genom sitt partnerskap med Enfo och Integration som tjänst har de kunnat göra detta utan att behöva oroa sig över integrationer och dessutom säkerställt direktkontakt på ett effektivt sätt med sina kunder. Med Integration som tjänst har Bluewater försäkrat sig om att de har framtidssäkrat sin infrastruktur med en kostnadseffektiv prismodell samtidigt som de frigör sig från all hantering av integrationerna. Genom att utnyttja Enfos tjänst kan Bluewater koncentrera sig på sin verksamhet – att minska engångsplast och tillhandahålla rent smaksatt vatten.

Så samarbetade Enfo och Bluewater tillsammans

”Verksamheten kommer först”

Snabb, effektiv och säker informationshantering ger företag möjlighet att ta bättre beslut, utveckla sin verksamhet och även utnyttja nya möjligheter, inte minst alla nya spännande molntjänster, konstaterar Ann-Mari Renmark.  

– De växande informationsbehoven ställer idag höga krav på smartare integrationer, arkitektur och möjligheter till självbetjäning av informationstjänster. För oss är det verksamheten och inte tekniken som kommer först. Genom att arbeta i nära partnerskap med våra kunder kan vi bidra med att få alla nödvändiga bitar på plats som ger företag förutsättningar att bli vinnare, avslutar hon. 

 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera