Annons
Annons
Sponsrat innehåll från EOS

Kompetensbristen är den största utmaningen inom 3D-printing

Industriell 3D-printing har potentialen att totalt förändra sättet som vi tillverkar på, och den processen har redan inletts. Det största hindret som den här teknologin nu står inför är bristen på tillgänglig expertis kring 3D-printing. För att lösa det problemet har EOS startat Additive Minds, en konsulttjänst som ska överkomma kompetensbristen inifrån.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Industriell 3D-printing har utvecklats till en punkt där den nu står redo att förändra tillverkningsindustrin för alltid. Teknologin gör det inte bara möjligt att designa och tillverka produkter på helt nya sätt. Dessutom möjliggör den för effektivare leveranskedjor, där delar kan ”printas” on-demand och enkelt skräddarsys efter kundens behov. 

Trots den här potentialen återstår dock vissa utmaningar för additiv tillverkning. Den största av dem är kompetensbristen inom 3D-printing.

”Det finns helt enkelt inte tillräckligt många människor tillgängliga som kan additiv tillverkning. Vi ser det externt men även inom EOS letar vi hela tiden efter nya experter att anställa. Universiteten har börjat utbilda studenter men det kommer ta flera år innan de finns ute på arbetsmarknaden”, säger Benjamin Haller, Application Development Consultant på EOS.

Som en världsledande teknologileverantör inom industriell 3D-printing är EOS väl bekanta med den här kompetensbristen. Benjamin Haller förklarar att framgång inom additiv tillverkning handlar om mycket mer än att bara köpa ett 3D-printing-system. Företagen måste även vara redo att förändra sina tillverkningsprocesser, leveranskedjor och designarbete. Därför kräver additiv tillverkning massor av ny expertis som visat sig svår att hitta.

Additive Minds hjälper till att stänga gapet

I ett försök att lösa det här problemet beslöt sig EOS för att starta den egna konsulttjänsten  Additive Minds. Idén bakom Additive Minds är att överbrygga kunskapsgapet inifrån, genom att låta kundernas anställda lära av de erfarenheter och den expertis som EOS byggde upp under mer än 30 år.  

”Vi har insett att om vi vill fortsätta utveckla marknaden kan vi inte bara fokusera på teknologin utan vi måste fokusera på människorna. Därför ser vi till att verkligen stötta våra kunder så att de kan utnyttja fördelarna med den här teknologin fullt ut”, säger Benjamin Haller.

Läs mer om hur Additive Minds hjälper företag att anamma additiv tillverkning.

Benjamin Haller förklarar att eftersom det kostar mycket tid och pengar att bli duktig på additiv tillverkning så är det viktigt att börja med de ”lågt hängande frukterna”. Därför inleder Additive Minds många av sina konsultuppdrag med workshops där man hjälper kunderna att identifiera vilka delar som är bäst lämpade för 3D-printing. 

Ett exempel på ”lågt hängande frukt” är dyra reservdelar med låg efterfrågan. Företag vill i regel inte ha dessa på lager men när de väl behövs blir produktionskostnaden ofta hög eftersom de inte går att tillverka en och en. I dessa fall utgör 3D-printing den perfekta lösningen eftersom det möjliggör för on-demand-tillverkning av enskilda delar.

”Det kanske inte är något som förändrar hela företaget men det hjälper folk att se fördelarna och det hjälper till att konvertera ”hypen” runt additiv tillverkning till ett realistiskt värde för företaget. Samtidigt försöker vi ge kunderna en färdplan för framtiden och vart den här teknologin kan ta dem om tre till fem år”.

Ett långsiktigt perspektiv

I det här ”längre” perspektivet blir behovet av att bygga kunskap ännu tydligare. Eftersom teknologin möjliggör för helt nya designer måste företag lära sig att designa produkter specifikt för 3D-printing för att få en konkurrensfördel. Ett exempel på detta är möjligheten att ersätta en komponent, som tidigare monterats ihop av 100 mindre delar, med en solid 3D-printad komponent.

På samma sätt öppnar 3D-printing även upp för ett helt nytt sätt att se på företagets värdekedja. För att tjäna på industriell 3D-printing behöver företagen därför analysera hur deras tillverkningsprocesser kan modifieras för att bäst utnyttja möjligheten att skräddarsy delar och printa dem on-demand. Allt detta bistår Additive Minds med att göra möjligt.

”När jag tittar vi på våra mer än 300 konsultuppdrag de senaste två åren, då ser jag att de största framstegen inte skett inom tekniken utan hos människorna, som nu förstår hur tekniken ska användas. Vi ser nu att fler komponenter designas direkt för additiv tillverkning istället för att traditionella komponenter byggs med en 3D-printer.

Video: Så förändras leverantörskedjan genom 3D-printing

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av EOS och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies