Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Euroclear

Euroclear digitaliserar fondhandeln

Många uppfattar idag fondhandeln som helt digital, där man enkelt köper och säljer fondervia internetbanken. Samtidigt sker de bakomliggande processerna mellan bankerna och fondbolagen till stor del fortfarande manuellt. För spararna kan det leda till ett begränsat fondutbud och  långa ledtider. Euroclear Sweden har utvecklat en helautomatiserad lösning som effektiviserar fondadministrationen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Euroclear Sweden, Sveriges värdepapperscentral, tillhandahåller en tjänst som gör det enkelt för banker och fondbolag att automatisera och digitalisera sin fondhandel. Fondtjänsten är etablerad på ett flertal europeiska marknader.

– Vi ser en ökad efterfrågan på att digitalisera den svenska fondmarknaden. Tillsammans med våra kunder driver vi utvecklingen och gör det enklare och säkrare att handla med fonder, säger Susanna Pärlfjärd, ansvarig för fondtjänsten på Euroclear Sweden.

Anslutna kunder minskar sin manuella hantering, vilket möjliggör kostnadsbesparingar och på sikt kan spararna få tillgång till ett bredare fondutbud. Varje order går att följa i realtid till skillnad från en order via fax. Detta ger en mer kostnadseffektiv och säker hantering av fondaffären, och risken för fel minskar betydligt. 

Samarbete en förutsättning

Som värdepapperscentral är Euroclear Sweden delaktig i arbetet med att ta fram standarder för olika delar av värdepappershandeln, vilket bidrar till att minska operationella risker på värdepappersmarknaden. Till skillnad från aktiemarknaden så har standarden för fonder inte tillämpats i samma utsträckning. Därför är arbetet med att ta fram och använda standarder för den svenska fondmarknaden särskilt viktigt.

– Alla parter tjänar på en digitalisering av fondhandeln. En förutsättning för en effektivare fondmarknad är att vi använder samma standarder och utökar samarbetet mellan marknadens olika aktörer, säger Susanna Pärlfjärd.

Läs mer om Euroclear

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Euroclear och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies