Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Fujitsu

Cyberfysiska system slår ut traditionella fabriker

Över sex av tio tillverkningsföretag i Europa har påbörjat omvandlingen av traditionella fabriker till cyberfysiska system, enligt en ny undersökning. Nöjdare kunder, högre kvalitet och sänkta produktionskostnader är de viktigaste målen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ladda ned undersökningen

Nu har det hajpade begreppet Industry 4.0 tagit steget från trendrapporterna till verkstadsgolven. En ny studie som Fujitsu låtit genomföra bland 204 svenska och europeiska tillverkningsföretag med över 500 anställda visar att fler än sex av tio redan påbörjat resan mot smartare fabriker.

En smart fabrik kan liknas vid ett cyberfysiskt system för styrning av maskiner, fordon och annan utrustning, utrustat med sensorer som kan inhämta data från omgivningen och en förmåga att själv anpassa sig till rådande förhållanden.

Genom att koppla ihop maskiner och IT-system kan ett företag skapa intelligenta nätverk som styr varandra, helt eller delvis självständigt, genom hela tillverkningskedjan, säger Jonas Brandén, VD på Fujitsu Sverige och fortsätter:

– Som Japans största leverantör av IT-tjänster bidrar Fujitsu till smartare fabriker genom att leverera tjänster och applikationer som möjliggör automatisering och låter tillverkande företag utveckla nya digitala tjänster. Vi fungerar som integratör av olika system, däribland multi cloud-miljöer.

Agilare produktion
Utvecklingen drivs av ständigt ökande global konkurrens som tvingar europeiska tillverkare att kapa kostnader och bli effektivare. Digitaliserad produktion underlättar också en högre grad av kundanpassning av produkterna. Produktionen blir mer agil, med färre stopp, kortare omställningstider och bättre utnyttjande av maskinparken.

Vissa företag har hunnit längre än andra i utrullningen av smarta fabriker. Nästan vart tionde företag i studien säger sig vara i en långt framskriden fas, knappt vart femte har kommit halvvägs, medan 36 procent är i en tidig fas.

56 procent av företagen i studien säger sig ännu inte ha sett någon ROI på sina investeringar i smarta fabriker, medan 44 procent har gjort det – knappt hälften av dessa på mindre än ett år.

– Investeringar i smarta fabriker tar tid att räkna hem, så det gäller att ha tålamod. Men om man inte påbörjar den digitala omställningen i tid riskerar man att hamna ohjälpligt på efterkälken i den globala konkurrensen, påpekar Jonas Brandén.

Brist på kompetens
Kostnaderna för att investera i smarta fabriker ses som den enskilt största utmaningen i rapporten, uppger sex av tio svarande. Närmare två tredjedelar räknar också med att öka sina investeringar i smarta fabriker under de kommande tre åren. Bara 2 procent tänker investera mindre.

Näst efter kostnaderna anses utmaningen i att formulera affärsnyttan i omställningen som den tuffaste uppgiften. Brist på adekvat kompetens och komplexiteten i att analysera den data som behövs är andra utmaningar, liksom att integrera IT och OT, Operational Technology.

– På Fujitsu ser vi en växande efterfrågan på vår kompetens på en lång rad områden som knyter an till digitaliseringen av tillverkningsindustrin. Att bara erbjuda ett standardiserat utbud av produkter räcker inte idag, när allt fler kunder förväntar sig och kräver kundanpassade lösningar. Utan smart tillverkning är det omöjligt att leva upp till, avslutar Jonas Brandén.

Läs mer om tillverkningsindustrins transformation

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Fujitsu och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer