Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Fujitsu

Multicloud är framtiden – välj rätt strategi för ditt företag

Trenden är tydlig. Allt fler inser fördelarna med MultiCloud-lösningar. Men vilken strategi passar just ditt företag bäst?
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Här kan ditt företag hitta rätt strategier!

Den stora flytten till molnen har redan inletts. Dagens företag förstår att olika applikationer kräver olika kapacitet och tillgänglighet för att möta morgondagens affärs- och verksamhetskrav. Behovet av mer flexibla och dynamiska IT-tjänster accelererar och de flesta företag behöver därför lagra allt mer i molnet – eller snarare i de olika molnen.

De tidigare strategierna och satsningarna på enbart ett publikt eller ett privat moln, eller ett datacenter för den delen, är inte längre de bästa alternativen.

Flera fördelar

Fördelarna med att satsa på MultiCloud är många:

• Bättre samarbete. Molntjänster har förmågan att öka produktiviteten för människor, applikationer och data. Men multipla molntjänster blir endast effektiva om de är anslutna direkt och säkert till varandra.

• Högre prestanda och bättre användarupplevelse. Hög bandbredd löser inte alla problem för ett framgångsrik nyttjande av infrastrukturtjänster och applikationer. Istället kan det vara klokt att satsa på en partner för molntjänster, vilket ger både frihet och enkelhet. Rätt arkitektur och design är nyckeln till att prestandan ökar, att svarstiderna blir kortare och en bättre användarupplevelse. Genom att samla all data i en säker MultiCloud-miljö kommer alla inom företaget åt informationen på ett smidigt och effektivt sätt.

• Sänker kostnaderna och stimulerar tillväxt. För att uppnå bästa besparingseffekt måste kostnaderna kopplade till molnet optimeras – vilket uppnås genom val av nätverks- och molnleverantörer tillsammans med en partner. 

Nödvändiga steg 

Att bara köpa de senast tillgängliga teknikerna garanterar inte framgångsrik digital transformation. De nödvändiga stegen måste istället kartläggas, planeras och utföras noggrant.

Fujitsu delar upp digital transformation i ett antal distinkta steg, allt utifrån kundens digitala mognadsnivå. Varje kund är unik och ska behandlas därefter, utifrån de specifika krav och önskemål som finns från verksamhets- och IT-perspektiv. 

Detta gör att det med stor exakthet går att identifiera var man som företag befinner sig i sin digitala utveckling – och utifrån det tillsammans med Fujitsu bygga upp en design och införandeplan för de tjänster och processer som man har behov av.

IT-hybrider

Även om de flesta, om inte alla, etablerade företag kommer att använda sig av multimoln-tjänster i framtiden, måste vissa applikationer av olika skäl, exempelvis lagstiftning, driftas lokalt. Då skapas en sorts IT-hybrid, med en blandning av moln och det bästa som man redan hade.

– Molnens betydelse kommer bara att fortsätta att bli större. Inom den finansiella sektorn ser vi nu hur molnet inte bara kopplas ihop med kostnadsbesparingar utan fler och fler av våra kunder börjar förstå molnens verkliga potential i att bli en strategisk och nödvändig plattform för att snabbt anpassa verksamheten och utveckla nya erbjudanden i en föränderlig värld. Många företag har fortfarande utmaningar i att förstå när man bör välja vilken molntjänst, men mognadsgraden ökar hela tiden, säger Peter Eneqvist, ansvarig finansiell sektor på Fujitsu.

Framtidssäkra ditt företag

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Fujitsu och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies