Hoppa till innehållet

Innehåll från IFSAnnons

Diversifiering – Hitta nya sätt att serva kunderna och tjäna pengar

Kunders behov och önskemål kommer alltid att utvecklas.

En nyckel till att utveckla sin affär är därför att diversifiera sitt erbjudande, både att hitta nya kunder och nya sätt att leverera mervärde till befintliga.

Här kan du läsa mer om hur servitization leder till ökad lönsamhet

Inom tillverkningsindustrin talas det om tjänstefiering. Det handlar inte längre bara om själva produkten utan nyttan man får och upplever av produkten i ett större ekosystem.

Ett känt exempel på detta är hur bilbranschen har utvecklats till att inte bara leverera ett fordon, utan en mobilitetslösning som också innefattar allt som krävs för en väl fungerande bil som rullar rätt, säkert och hållbart – med helhetslösning som rymmer finansiering, försäkring, service, underhåll, uppgradering med mera.

Ett annat närliggande exempel är hur man i Storbritannien tecknat ett mångmiljardavtal med ett japanskt företag om att leverera tågavgångar mellan olika destinationer vid givna klockslag och tidsintervall. Transportupphandlaren varken köper eller leasar tågen, utan köper en tjänst att leverera tågavgångar till rätt destinationer och klockslag - en komplett tjänst som omfattar all service, personalutbildningar och så vidare.

Se verksamheten i ett större perspektiv

Många serviceföretag har stora möjligheter att utvidga sina erbjudanden med närliggande och kompletterande tjänster. För att utveckla sitt utbud handlar det om att se sin verksamhet i ett större perspektiv, utifrån och in, och ställa sig frågan hur den service som levereras kan förstärkas eller göras på något annat sätt. Är det något ytterligare kunderna behöver för att uppleva full utnyttjandegrad av tjänsten? Exempelvis där de nu behöver söka sig till en annan leverantör för att skapa ett mer komplett sammanhang. Vad kan man göra för att skapa ökade värden och fördjupa relationen till sina kunder. 

Stärka och utveckla relationen med kunderna

Denna omställning ställer krav på en organisation som snabbt behöver kunna förändra processer och informationsflöden. Även utnyttja de digitala kontaktytorna för att ta tillvara på den kreativa och innovativa kapacitet som finns inom företag och organisationer.

I detta landskap krävs en dynamisk it-miljö som stödjer helheten och som gör det möjligt för företag att satsa på datadriven innovation och diversifiering. En arkitektur med system som kan stärka och utveckla relationen med kunderna – och som väver samman produkt- och tjänsteutveckling, försäljning, marknadsföring och finans.

Med hjälp av digitala plattformar och ”digital smarthet” har service- och tjänsteföretag en jättepotential framöver.

Du kan läsa mer hur IFS hjälper sina kunder leverera effektiv service

Mer från IFS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IFS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera