Annons
Annons
Sponsrat innehåll från IFS

IFS-experten: Så ökar ditt tjänsteföretag lönsamheten i den nya digitala verkligheten

2019 är året då vi kommer att se mycket mer av diversifiering, decentralisering och digitalisering, menar Colin Beaney, industridirektör på affärssystemföretaget IFS.
2019 är året då vi kommer att se mycket mer av diversifiering, decentralisering och digitalisering, menar Colin Beaney, industridirektör på affärssystemföretaget IFS.
Stora investeringar och omställningar väntar den allmännyttiga sektorn, som energibolag och vattenverk. Inte minst gäller detta användningen av förnyelsebara resurser.  – Den som vill hänga på utvecklingen behöver öka takten redan i år, säger Colin Beaney, ansvarig för energibranschen på IFS.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Så håller du dig ett steg före i den nya energimarknaden

 Proaktiva kunder ökar kraven på användning av förnyelsebara resurser inom den allmännyttiga sektorn, det vill säga försörjningsföretag inom till exempel energi och vatten. Att trycket ökar på företag inom det här området beror bland annat på nya krav på förbättrade kund- och användarupplevelser och nya affärs- och betalningsmodeller. 

 2019 är året då vi kommer att se mycket mer av diversifiering, decentralisering och digitalisering, menar Colin Beaney, industridirektör på affärssystemföretaget IFS.

En av de viktigaste trenderna han ser är hur en ökad användning av förnyelsebar energi ställer nya krav på diversifiering för företagen. 

– 2040 förutspår IEA (International Energy Agency) att 40 procent av det globala energibehovet kommer att täckas av förnyelsebara resurser. Den som vill hänga på den utvecklingen behöver öka takten för diversifiering redan nu. Både traditionella energiföretag och stora industriföretag måste börja anpassa sig, säger Colin Beaney.

 Krävande kunder
The Times They Are A-Changin´, sjöng Bob Dylan. Energibolagen ser också en ny sorts aktörer möta dagens ljus. För samtidigt som kunder kräver nya, alternativa energikällor väljer också många av dem att skapa egna vind- och solkraftverk. Energi som de sedan säljer tillbaka till elnätet. 

 En del av den här utvecklingen handlar om att bygga smarta distributionsnät, en annan om förbättrad service till kunder. Ett exempel är intelligenta elmätare i hemmen, som blir nav för allt från fjärrsupport till kommunikation med kunder. IFS affärssystem används redan för en sådan lösning och kommer att finnas i 26 miljoner brittiska hem år 2020.

 Om fyra år kommer 75 procent av all utrustning att vara digitalt ansluten, berättar Colin Beaney vidare. Olika typer av enheter som används för elförsörjning och andra allmännyttigheter kopplas upp i snabb takt. 

Kundernas efterfrågan på el blir också allt mer sofistikerad och kräver fler individuellt skräddarsydda tjänster. För att möta kraven måste branschen skapa kontaktcenter som sömlöst kopplar samman telefonsamtal, tweets, sms och andra sociala kommunikationskanaler. 

 Fördubblad AI
AI lämnar få oberörda, och inom den allmännyttiga sektorn spås investeringarna kring artificiell intelligens fördubblas under 2019. Kundupplevelsen står i fokus och ett viktigt mål är att skapa erbjudanden som påminner om de som redan finns i den fysiska handeln, till exempel genom bättre individanpassning.

 – AI-funktionalitet ger inte bara bättre kundupplevelser, utan även mer effektiv verksamhet hos leverantörerna, säger Colin Beaney som menar att en nyckel till framgång är att kunna kommunicera med kunderna oberoende av vilken kanal som används. 

 För att ligga ett steg före måste branschen nu framför allt fokusera på två områden: teknologi och servicetjänster. 

Snabba omställningar mot nya lösningar kräver en grundmurad infrastruktur, framför allt molnbaserad, som stödjer en snabbrörlig utveckling. Hela branschen måste med andra ord investera i smarta teknologiska verktyg och ta hjälp av expertis. 

De som hänger med i den snabba, digitala förvandlingen kan också ta del av tillväxten på nya marknader och bli mer effektiva internt. Vi har en spännande tid framför oss. 

 Heta fakta om den nya energimarknaden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av IFS och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies