Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:
Annons
Sponsrat innehåll från Jetshop

Ny affärsmodell lyfter e-handeln

Med en affärsmodell helt baserad på ”revenue share” hjälper e-handelsbolaget Jetshop sina partners inom detaljhandeln att möta en osäker framtid. Den nya affärsmodellen lanserades 2015 och idag växer Jetshops kunder dubbelt så fort som sina konkurrenter. – Det finns en trygghet eftersom de jobbar mer som en partner till oss än bara en teknikleverantör, säger Josefin Larsson marknadschef på Joy.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På grund av den snabba utvecklingen inom e-handeln insåg Jetshop att företag inom detaljhandeln inte bara var i behov av en e-handelsplattform och en teknisk leverans. De behövde även en partner som hjälpte dem att utveckla hela sin affär. När Jetshop lanserade sin nya affärsmodell 2015 blev man därmed den första revenue share-baserade e-handelsplattformen i Norden. För kundernas del innebar detta att de nu fick en partner som la hela sitt fokus på att öka deras tillväxt och lönsamhet.

– Det har varit ett exceptionellt bra utfall på det här. Våra kunder som kör den här modellen växer under perioder mer än 100 procent snabbare än vad konkurrenterna gör i sina respektive branscher, säger Fredrik Hedblom, vd för Jetshop.

En av de kunder som dragit nytta av partnerskapet med Jetshop är klädkedjan Joy. De har bedrivit e-handel genom Jetshops plattform sedan 2013 och enligt marknadschefen, Josefin Larsson, har Jetshops expertis varit en stor hjälp i deras omnikanal-strategi, där e-handeln integrerats med de fysiska butikerna.

Läs mer: Jetshops lösningar för omnikanals-handel.

Josefin Larsson förklarar att partnerskapet inneburit att Joy kunnat dra nytta av Jetshops erfarenhet från andra företag med liknande utmaningar. Istället för att ”uppfinna hjulet” själva har de alltså kunnat förlita sig på Jetshops expertis för att kunna satsa på rätt saker. Eftersom affärsmodellen bygger på ”revenue share” upplever Josefin Larsson dessutom att de hela tiden drar mot samma mål och att samarbetet inte heller stannar vid själva e-handelsplattformen. 

– Vi har alltid ett bollplank som vi kan diskutera nya idéer med för att att driva vår affär framåt. Vi kan höra av oss om andra affärsmöjligheter, till exempel kring marknadsföring, och de kan sätta oss i kontakt med andra partners som har expertis inom det området, säger Josefin Larsson.

Enligt Fredrik Hedblom är den här mångsidigheten en viktig del av Jetshops ambition: att maximera kundens tillväxt. Genom sitt Customer Success-team ger de därför stöd och råd kring allt som är kopplat till e-handel; från att generera kvalitativ trafik och öka konverteringsgraden till att optimera kommunikationen med kunden och att reaktivera gamla kunder.

Ytterligare en aspekt av den här mångsidigheten handlar om att koppla ihop e-handelsplattformen med andra närliggande system. Jetshop arbetar därför aktivt med att skapa API:er som gör det enkelt att koppla ihop deras plattform med resten av det digitala ekosystemet.

Läs mer: Så kan Jetshops plattform hjälpa ditt företag att sälja mer. 

En kund till Jetshop som dragit stor nytta av detta är underklädesföretaget Bread & Boxers som grundades år 2010 med affärsidén att sälja underkläder på hotellrum. Ganska snart valde de att expandera affären och idag säljer de sina produkter både online och via flera fysiska butikskedjor. Enligt bolagets e-handelschef, Gustaf Löwbäck, har enkelheten i att kunna koppla ihop e-handelsplattformen med deras övriga system varit en avgörande faktor i deras snabba tillväxt.

– Bread & Boxer är ett bolag i stark tillväxt och då är Jetshop en väldigt bra partner för oss eftersom de har bra samarbetspartners och det är enkelt att integrera dem med exempelvis affärssystem, logistikpartners eller betallösningar. Vi behöver frigöra tid och kapital till marknadsaktiviteter och då behöver vi en partner som kan underlätta de tekniska delarna, det tycker jag Jetshop gör väldigt bra, säger Gustaf Löwbäck.

Enligt Fredrik Hedblom är detta ett tydligt exempel på hur Jetshop vill arbeta. Förutom att vara en strategisk partner, som utvecklar kundens affär, är de också en teknisk partner vars molnbaserade premiumplattform erbjuder kontinuerliga versionsuppdateringar och en tillgänglig kundtjänst. På så vis kan både kunden och Jetshop fokusera på det viktigaste: kundens tillväxt.

– Framförallt gör vi det i ett partnerskap där vi och kunden har ett gemensamt mål.

Maximera din e-handel kontakta Jetshop idag.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Jetshop och ej en artikel från Dagens industri