Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Jetshop

”Vi ökade konverteringen på sidan med nära 300 procent”

För att hjälpa företag att lyckas med sin e-handel har plattformsleverantören Jetshop utvecklat en helt ny affärsmodell. Genom en elastisk prissättning och ett team av e-handelsexperter har man gått från teknikleverantör till kunskapspartner, med otroliga resultat som följd. – Folk tror knappt att det är sant när vi visar upp siffrorna, säger Christoffer Gustafsson, e-handelsansvarig på Audio Video som provat den nya modellen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt en rapport från Svensk Handel förväntas e-handeln växa från knappt nio procent av handelns totala omsättning 2017 till mellan 20-30 procent 2025. Enligt Fredrik Hedblom, vd för e-handelsleverantören Jetshop, innebär den här snabba utvecklingen att det blivit nästan omöjligt för enskilda företag att själva hålla koll på allt som händer. 

– E-handeln är en förhållandevis omogen bransch. Vi ser att den växer konstant och att tillväxttakten kommer öka men vi ser också att bristen på personal och kompetens ute på marknaden fortsatt är rätt stor, förklarar han.

Fokus på partnerskap

På Jetshop insåg man därför att kunderna var i behov av mer än bara en leverantör av en e-handelsplattform. För att få utväxling på sina investeringar behövde kunderna även en kunskapspartner som hjälpte dem att satsa på rätt saker.

Baserat på den insikten sjösatte Jetshop därför en ny affärsmodell 2016, fokuserad på just partnerskap. Den nya affärsmodellen bygger dels på en elastisk prissättning, där Jetshop tjänar pengar när det går bra för kunden, dels på Jetshops egna customer success-team som har i uppgift att öka kundernas omsättning och hjälpa kunderna med vad man bör satsa på.

– Det har varit ett extremt positivt mottagande på marknaden och de kunder som har hoppat på den här modellen växer under långa perioder dubbelt så fort som konkurrenterna inom sina respektive branscher, säger Fredrik Hedblom.

Läs mer om Jetshops elastiska affärsmodell.

Jetshops customer success-team består idag av sex personer med en bred och varierad erfarenhet inom e-handel. En av dessa personer är Maria Gustavsson som förklarar att en stor del av teamets arbete handlar om att göra den analys av kundens verksamhet och marknaden som kunderna inte själva har tid eller möjlighet att göra. 

– När du jobbar med e-handel själv sitter du väldigt mycket med din dagliga ”business”. Därför hjälper vi dem med att analysera allt som händer inom e-handeln genom trendananalyser och omvärldsbevakning. Dessutom gör vi kontinuerligt större analyser på kunderna där vi går igenom hela deras försäljning och sätter upp strategier för deras e-handel. Det här är saker som de ofta inte har tid att göra själva, förklarar hon.

I sitt arbete kan Jetshops customer success-team även dra nytta av den jämförelsedata som bolaget har aggregat från sina övriga kunders branscher – data som företagen själva inte har tillgång till. För kunderna blir det därmed mycket enklare att faktiskt jämföra vad man gör bra och vad man bör fokusera på att förbättra.

Läs mer om hur Jetshop kan få din e-handel att växa.

Stort lyft för Audio Video

Ett tydligt exempel vilka effekter den här modellen kan ge hämtar Maria Gustavsson från elektronikkedjan Audio Video som blev kunder till Jetshop 2016.

I samband med en större omnikanalssatsning skulle Audio Videos e-handel omformas till en mer regelrätt webbshop. Målet med satsningen var dels att fånga upp kunderna i deras research-fas, dels att öka konverteringen på hemsidan. Baserat på dessa önskemål, Jetshops data och sina egna erfarenheter analyserade customer success-teamet därför vilka förbättringar som kunde göras av e-handeln och satte tillsammans med kunden upp strategi och handlingsplan. Resultaten lät inte vänta på sig.

– Vi genomförde designförändringar av hemsidan i höstas och lade till ny funktionalitet baserat på det underlag som Jetshop tagit fram. Målet var att få upp konverteringen och försäljningen och det lyckades extremt väl. Folk tror knappt att det är sant när vi visar upp siffrorna. Det var egentligen inga superstora förändringar men vi ökade konverteringen på sidan med nära 300 procent och såg en omsättningsökning under fjärde kvartalet på över 100 procent, säger Christoffer Gustafsson, e-handelsansvarig på Audio Video.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Jetshop och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies