Hoppa till innehållet

Innehåll från KlarnaAnnons

Ny undersökning: Så näthandlar svenskarna

Nätshoppingen ökar nu allra mest i två östgötska kommuner.
Nätshoppingen ökar nu allra mest i två östgötska kommuner.

I Sorsele shoppas det mest på nätet per invånare i hela Sverige, och i Norrbotten är snittordervärdet allra högst.

Men den person som är hungrigast på nätshopping är en kvinna på 56+ i Danderyd som köper kläder via mobilen en sen söndagskväll, strax efter löning.

Det visar sig i en ny undersökning som Klarna tagit fram.

Läs mer om Klarnas Shopping report 

Under coronapandemin har majoriteten av de som börjat shoppa mer online gjort det med hänsyn till sig själva och andra. De första veckorna efter coronapandemins utbrott började en större andel av köpen genomföras under dagtid – och särskilt mellan klockan 12 och 13.

Det visar en färsk undersökning från Klarna, där man via statistik från sina betalningslösningar analyserat svenskarnas shoppingvanor på nätet från januari till september.

– Man kan tänka sig att många som börjat arbeta på distans också kan ha passat på att använda lunchtimmen till att göra sina ärenden online, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende på Klarna.

Stockholm har under året passerat landets norra delar som det län där invånarna shoppar mest per person på nätet, trots att tillgången till fysiska butiker är större än i andra delar av landet. När det gäller shopping per capita toppar Sorsele, Övertorneå och Storfors.

I Kronobergs och Jönköpings län är shoppingfrekvensen inte alls lika hög. Sett till befolkningsmängden i kommunerna är det bara invånarna i Östergötlands och Västernorrlands län som näthandlar mindre.

Lite paradoxalt ökar nätshoppingen allra mest i två östgötska kommuner: Boxholm och Ydre. Även i Vansbro, där snabbväxande skönhetsbolaget Lyko har sitt huvudkontor, är tillväxten hög.

Svenskar över 70 år har kraftigt ökat sin andel av köpen – och då främst dagligvaror som mat- och apoteksvaror.
Svenskar över 70 år har kraftigt ökat sin andel av köpen – och då främst dagligvaror som mat- och apoteksvaror.

Snittordervärdet är störst i Norrbotten, på Gotland och i Jämtland, men kommunerna som sticker ut allra mest är Danderyd, Arjeplog och Lidingö.

Lägst snittordervärde har kunder som bor i Örebro län följt av Östergötlands och Västmanlands län.

– 45 procent gör minst hälften av sina köp online och 60 procent har börjat handla mer online under året. 71 procent av dem som börjat handla mer online har gjort det för att skydda sig själv och andra mot coronaviruset, säger Viveka Söderbäck.

Hon konstaterar att äldre åldersgrupper, särskilt de som är över 70 år, kraftigt har ökat sin andel av köpen – och då främst dagligvaror som mat- och apoteksvaror. 

– Samtidigt har de äldre åldersgrupperna också ökat sina sällanköp. Åldersgruppen 56+ fortsätter att vara Sveriges snabbast ökande kundgrupp på nätet. Deras tillväxt har under bara ett par månader under våren motsvarat två års utveckling. Vi kan räkna med att trenden håller i sig framöver allt eftersom äldre blir mer bekväma med att handla online.

Fler onlineköp på kvällen

Totalt 55 procent av alla nätköp sker i dag med mobilen, som är konsumenternas främsta verktyg när det kommer till vardagsprodukter. 

Andelen som besöker Klarnas betalningslösningar med hjälp av dator är som högst under kontorstid. 

– Dessutom uppger en fjärdedel av 18-35-åringarna som handlat under arbetstid att de gjort det via mobilen från toaletten, säger Viveka Söderbäck.

Upptäck Klarnas app - för en smidigare shoppingupplevelse 

Här shoppas det mest 

1. Stockholms län (112)

2. Norrbottens län (110)

3. Jämtlands län (109)

4. Uppsala län (105)

5. Södermanlands län (101)

Här shoppas det minst 

1. Västernorrlands län (92)

2. Östergötlands län (93)

3. Kronobergs län (93)

4. Jönköpings län (93)

5. Region Skåne (94)

Index (100) motsvarar genomsnittet för hela Sverige, och en högre eller lägre siffra avslöjar om det shoppas mer eller mindre på nätet per invånare sett till befolkningsmängden i just din kommun.

Källa: Svenskarnas shoppingvanor på nätet (Klarnas nya undersökning)

 

 

Mer från Klarna

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Klarna och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera