Hoppa till innehållet

Innehåll från KnowitAnnons

Därför är en god användarupplevelse avgörande inom e-hälsa

E-hälsa som område har vuxit kraftigt under de senaste åren och digitaliseringen har bidragit till en helt ny typ av vårdresa. Patienter kan stöttas längs med vägen, från sin första sökning på sina symptom till att medicinen levereras hem till dörren. För att möjliggöra den digitala vårdresan behöver leverantörer, verksamheter och sjukvården kopplas ihop på ett sömlöst sätt. Något som kräver teknisk komplexitet, robust säkerhet och framför allt en god användarupplevelse för patienten. Detta fokuserar Knowit Experience på i sin ambition att göra Sverige ledande inom e-hälsa. 

I takt med att e-hälsa växer och fler tjänster blir digitala blir användarupplevelsen och sömlösa patientresor avgörande. Den digitala fullservicebyrån Knowit Experience vet hur viktigt kundgränssnittet är för patientens upplevelse och lägger i sitt arbete med e-hälsa stort fokus på sammanhängande flöden och kundresor. 

– Hela kedjan måste hänga samman. Från digital vårdrådgivning till ett digitalt recept, hemleverans och behandling hemma inom ett kort tidsspann. Patientlivscykel-loopen måste också slutas med återkoppling och eventuella justeringar. Vi jobbar med att få till de här ytorna och specialiserar oss på att skapa så bra kundgränssnitt som möjligt, berättar Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm. 

Utformning tillsammans med patienterna

För att en digital tjänst inom e-hälsa ska upplevas som trygg, förtroendeingivande och enkel att använda krävs det att man i ett tidigt stadie utformar lösningen tillsammans med patienterna. På det sättet kan man få en förståelse för deras förutsättningar, behov och drivkrafter, menar Anna Stam, Design Director på Knowit Experience. 

– Många patienter befinner sig redan i en utsatt situation där det till exempel kan finnas osäkerhet, stress, kognitiva svårigheter eller nedsatta motoriska förmågor. Därför är det viktigt att den digitala patientresan fungerar så smärtfritt som möjligt och fungerar som ett stöd hela vägen. Det handlar om att kunna ge alla åtkomst till digitala tjänster oavsett hur deras behov, situation och förutsättningar ser ut. 

Data i centrum

I den digitala vårdkedjan är data centralt, till och med innan många kanske anser att kedjan börjar. För att kunna hantera och använda datat på ett säkert och värdeskapande sätt krävs genomtänkta underlag och beslut. 

– Först och främst så handlar det ofta om extremt känslig information så att använda datat på ett säkert sätt är en viktig del. Det måste finnas en ödmjukhet när vi jobbar med data för e-hälsa eftersom det kommer att finnas otroliga mängder data kring e-hälsa men många kommer ha svårt att lyckas göra en korrekt analys. Googles fiasko ”Flu trends” var ju ett exempel där korrelation felaktigt tolkades som kausalitet, berättar Jacob Pihl, Business Director, och fortsätter: 

– Tänk på vad du vill uppnå och vad du faktiskt kommer kunna agera på. Du ska inte bara samla data utan bygga ett beslutsunderlag som hjälper dig att ta rätt vägar. Det kanske är ett beslutsunderlag som hjälper dig bättre optimera din tjänst, ett underlag som hjälper din kund att fatta ett bättre beslut eller ett underlag som kan matas in i en algoritm.

Forum för framtidens e-hälsa

För att hjälpa aktörerna inom hälso-sjukvård att verkligen kunna sätta sig in i de utmaningar som finns inom e-hälsa har Knowit Experience skapat forumet Arena Health Hack. Där kommer några av de största spelarna inom området berätta om sina utmaningar och hur de ser på framtiden inom e-hälsa. Målet är att skapa en plattform där alla tillsammans kan arbeta för att Sverige ska lyckas bli ledande på att använda e-hälsa till år 2025. Höstens fokus kommer att ligga på användare och patient berättar Pernilla Vinneby. 

– Knowit som helhet har en vision om att bygga ett hållbart samhälle och med våra Arena Health Hack forum vill vi skapa en yta där vi delar kunskap och gemensamt kan ta oss framåt. Vi vill exempelvis lyfta hur man kopplar ihop myndigheter och lagstiftningar med e-handel. Det är inte bara ett forum utan en extrem kompetens inom teknik där vi bidrar med Knowit’s samlade styrka inom säkerhet, organisationsutveckling och användarresan. Vi kommer främst att lyfta hands on-initiativ och smalare flöden som kan ge effekt här och nu snarare än de väldigt stora penseldragen, avslutar hon. 

Läs mer om Arena Health Hack 

Nästa event Health Hack – User Experience går av stapeln 13 november

 

 

Mer från Knowit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Knowit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera