Hoppa till innehållet

Innehåll från Konica MinoltaAnnons

Konica Minoltas transformation: Så blev de innovatörer inom IT

Innovation har utgjort kärnan i Konica Minoltas verksamhet under 140 år. Från att ha tillverkat kameror i världsklass har bolaget transformerats till ett globalt it-bolag som utvecklar nya teknologier, produkter, plattformar och tjänster. Den långa historien av att ständigt tänja på gränserna för vad som är möjligt inom modern teknologi har lett bolaget till där de är idag: en visionär helhetsleverantör. 

Historien om Konica Minolta började redan i slutet av 1800-talet när grunden för bolaget lades. Från högkvalitativa kameror till kontorsmaskiner har verksamheten och erbjudandet utvecklats under decennier. Idag är Konica Minolta en global jätte med drygt 45 000 anställda världen över och tjänsteerbjudandet har skiftat från hårdvara till ett helhetskoncept även inom it-lösningar. 

– Vi har gått från den traditionella hårdvaran till att bli en rådgivare och it-leverantör som hjälper kunder i sin digitala transformation. Innovation är den röda tråden och vi har tagit fram lösningar som är perfekt utformade för varje kundsegment. I och med storleken på bolaget har vi musklerna som krävs för att ligga i framkant och vår globala, och nordiska, närvaro gör att vi kan hjälpa företag med alla deras lösningar, både i Sverige och utomlands, berättar Rebecca Thorén, Sales Director på Konica Minolta. 

Konica Minoltas 140 år av innovation 

Strategiska förvärv

Konica Minoltas helhetserbjudande sträcker sig från production print- och utskriftslösningar till SaaS-lösningar inom nätverk, infrastruktur och backup. Datavisualisering och BI (Business Intelligence) är ett område som växer snabbt och även där ligger bolaget i framkant. 

– Vi vill ligga längst fram inom all it-utveckling och inom BI och datavisualisering har vi verkligen tagit steget in i framtiden. Vi hjälper företag att fatta avgörande beslut genom att extrahera data ur deras affärssystem och vi har nyligen gjort ett stort förvärv av ett bolag som är specialiserade på just data analytics, säger Mattias Hagelin, ITS Director Sweden på Konica Minolta. 

– När vi gör sådana strategiska förvärv har vi alltid en större vision. Vi siktar på att alltid ha de verktyg som behövs för att leda utvecklingen och hjälpa våra kunder att ligga steget före. Medan utvecklingen tar oss framåt finns vi där med en hög förståelse för hur tekniken och marknaden fungerar, fyller Rebecca Thorén i. 

Styrka i helheten

Oavsett vart kunderna är på väg i sin transformation så har Konica Minolta en skräddarsydd lösning att erbjuda. Under mer turbulenta tider, likt den vi nu befinner oss i, står många inför stora omställningar som kräver flexibilitet. 

– Pandemin har gjort att många företag behövt göra förändringar som att ändra i sin produktion eller flytta hela eller delar av verksamheten utomlands. Där kan vi gå in med vår erfarenhet från tidigare kunder tillsammans med Konica Minolta-styrkan och alla våra tjänster, säger Rebecca Thorén. 

– Vår största styrka är att vi kan tillhandahålla hela plattformen, från utskrift till it-plattform, samarbetsplattform och Business Intelligence och samtidigt erbjuda rådgivning kring hur de kan utveckla sin affär. Vi jobbar från den lägsta till högsta nivån och där är vi rätt unika. Det är inte många andra som kan erbjuda det, avslutar Mattias Hagelin. 

Läs mer om Konica Minolta 

 

 

Mer från Konica Minolta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Konica Minolta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera