Hoppa till innehållet

Innehåll från LitiumAnnons

Därför är snabbhet viktigare än någonsin för e-handlarna

E-handeln och det nya digitala landskapet utmärks av snabb förändring, ökad diversifiering och stenhård konkurrens. Med ny teknik och affärsmodeller som ständigt utvecklas är det svårare än någonsin att förbli konkurrenskraftig. E-handelsplattformen Litium ser att snabbhet har blivit aktörernas främsta verktyg för att ligga i framkant.

Orsakerna bakom den ökade konkurrensen inom e-handeln är flera. Fysiska butiker tvingas nu tävla med digitala butiker, och vice versa, samtidigt som allt fler varumärken börjar sälja online – i vissa fall i konkurrens med egna återförsäljare. Marknaden blir också allt mer global med USA och Kina som dominerande aktörer. Att kunna konkurrera globalt är inte omöjligt men för att lyckas behövs flexibilitet och framför allt snabbhet. Detta märks särskilt tydligt vid större oförutsedda förändringar, likt den nuvarande coronakrisen, som tvingar många företag att byta affärsmodell helt, menar Ludvig Block, CPO på Litium.  

– För att lyckas i ett landskap som förändras snabbt måste man vara snabb. Time to market är viktigare än någonsin och nu är det kritiskt att komma igång med sin onlinehandel. Många företag, särskilt inom B2B-segmentet har ännu inte en digital närvaro eller inte en tillräckligt stark sådan, förklarar han. 

Att kunna vara flexibel och anpassningsbar har även det blivit ett viktigt konkurrensmedel, konstaterar Ludvig Block. Man måste springa snabbt men också kunna byta riktning när det krävs. 

– Man måste kunna anpassa sin tekniska lösning och plattform efter affärsmodellen i takt med att den förändras. Du behöver också bygga en stark kundupplevelse och snabbt kunna ändra din webshops utseende till att passa målgruppen till exempel. 

Anmäl ditt intresse för att ta del av Nordens största B2B-studie inom digital handel

Förutsättningar för snabb time to market 

Litiums e-handelslösning fokuserar på att hjälpa e-handlare att bli just snabba och flexibla med stort kundfokus och möjlighet till ökad försäljning. Genom att erbjuda en halvfärdig storefront med bland annat färdiga sidmallar, innehållsblock, best practices för UX, checkout och navigation möjliggörs en väldigt snabb time to market. 

– När 50–70 procent av webshopen redan är klar finns möjligheten att snabbt komma ut på marknaden för att sedan kunna ta ett mer ambitiöst grepp kring UX och design. Vi har alltid förespråkat att e-handlare ska fokusera på sin affär och anpassa tekniken efter den istället för tvärtom. 

Att välja ett paketerat erbjudande är ytterligare ett sätt e-handlare kan spara tid och pengar på. Litium inkluderar både CMS- och PIM-system i sin plattform så att kunder slipper dyra integrationer och flera olika verktyg som kräver utbildning och underhåll. Man siktar mot best-of-breed med moderna API:er och samarbetar med de bästa inom e-handelns ekosystem så att kunder snabbt kan addera och ta bort de bästa lösningarna på marknaden. 

– Färdiga integrationer innebär att man kan komma igång snabbt och få en prestandasäkrad, kvalitetstestad lösning, säger Ludvig Block.

Så hanterade Gudrun Sjödén sin expansion med Litiums plattform

Inbyggda säljdrivande funktioner 

För att hjälpa sina kunder att växa och öka sin försäljning har Litium också en komplett uppsättning av inbyggda personaliseringsverktyg och säljdrivande funktioner. 

– Detta är också inkluderat i vår storefront. Ju mer anpassat innehåll man har desto bättre går ens försäljning enligt vår erfarenhet. Vi gör det möjligt för våra kunder att rikta relevanta erbjudanden till sina kunder i olika kampanjer samtidigt som vi har avancerade sökfunktioner och produktrekommendationer - allt inbyggt i plattformen. 

Jollyroom, som är nordens största barn- och babybutik, påbörjade sin tillväxtresa 2013 då de började samarbeta med Litium. Sedan starten har de sett att plattformen gett dem möjligheten att växa snabbt med stort utrymme för flexibilitet.

– Vi har sedan dess gått ifrån att förse 100 000 familjer med barn- och babyprodukter, till att idag finnas på 6 marknader och ha en kundbas på cirka 2 miljoner kunder. Litium som e-handelsplattform har gett oss hög flexibilitet och rätt förutsättningar för att kunna växa kraftigt i ett högt tempo, säger Frida Ekholm, CMO på Jollyroom.

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera