Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Litium

Detaljhandeln är inte död – den fyller bara en ny funktion

Bara för att allt fler butiker läggs ner behöver vi inte nödvändigtvis prata om detaljhandelns död. Vissa menar att det snarare är en ”detaljhandelns renässans” vi just nu upplever. Den traditionella butiken är på väg bort men lämnar plats för allt mer upplevelsebaserade lokaler.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När de faktiska köpen allt mer förflyttas till den digitala världen måste den fysiska butiken tillgodose ett annat behov. Exempelvis visar en undersökning från Eventbrite att ”millennials” värdesätter upplevelser och events mycket mer än vad tidigare generationer har gjort.

Den fysiska butiken måste därför erbjuda kunderna något mer än bara möjligheten att köpa produkter. I den ”nya butiken” måste fokus ligga på sammankomster, upplevelser och event snarare än på försäljning i traditionell bemärkelse.

– Köpresan har förändrats i snabb takt de senaste åren. Allt fler köp görs online och den traditionella butiksförsäljningen minskar. För att inte spela ut sin roll måste detaljhandeln anamma ett omnikanaltänk och tillåta att kunden rör sig fritt mellan alla kanaler, säger Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium.

En aktör som förstått butikernas nya roll och lyckats väl med att anpassa sig är Lindex. 2017 vann de priset ”Årets Omnikanal" baserat på deras förmåga att kombinera styrkorna med e-handel och fysisk handel.

– Vad gäller vår e-handel har vi redan från början haft en uttalad omnikanalvision med målet att skapa sömlösa kundupplevelser, där det är enkelt för våra kunder att inspireras och att handla oavsett var de befinner sig. Lindex var tidiga med att fånga upp hur kundernas köpbeteende förändras och att agera därefter, säger Henrik Sörstedt, Director of Customer Experience på Lindex.

Utnyttja och integrera fler kanaler i butiksupplevelsen
Lindex ambition att ständigt utveckla shoppingupplevelsen för sina kunder gör att man nu är mitt i ett teknikskifte, där man byter ut sin nuvarande e-handelsplattform mot Litium. Målet med den nya plattformen är att skapa en bättre kundupplevelse samtidigt som man får en flexibel bas som är mer snabbfotad.

Enligt Åsa Lundborg Ling kommer den flexibiliteten bli allt viktigare för handeln. Om den fysiska butiken ska finnas kvar måste den nämligen integreras med nya kanaler på ett innovativt sätt. Nya tekniker som virtual reality (VR) och artificial intelligence (AI) kan väva samman det fysiska butiksrummet med den digitala butiken och skapa nya och mer relevanta upplevelser än tidigare.

– Låt det fysiska och digitala förstärka varandra. Utnyttja att dina kunder rör sig fram och tillbaka mellan era olika kanaler och erbjud dem det bästa varje kanal kan ge dem i form av upplevelse och produktpresentation, säger Åsa Lundborg Ling.

Framtiden för den fysiska butiken är inte nödvändigtvis kolsvart
Så även om det har sett mörkt ut för den fysiska butiken med nedlagda och igenbommade butiker finns det ett ljus i tunneln. En fysisk plats att bygga upplevelser kring sina produkter på kommer att fortsätta skapa mervärde för konsumenterna. Det gäller bara att se butikslokalen som ett komplement till den digitala butiken och vice versa.

Läs mer om möjligheterna med Litiums e-handelsplattform

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Litium och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies