Hoppa till innehållet

Innehåll från LitiumAnnons

Så kommer Amazons intåg påverka den svenska marknaden

I augusti blev det klart att den amerikanska nätgiganten Amazon kommer till Sverige. Vad detta kommer att innebära för svenska e-handlare går än så länge bara att spekulera i men att marknaden kommer att förändras är att räkna med. 

– För mindre varumärken kommer Amazon att innebära en fin möjlighet att synas mer medan andra aktörer kan komma att behöva spetsa till sitt erbjudande för att kunna konkurrera, säger Patrik Settlin, vd på den digitala handelsplattformen Litium. 

Amazons etablering i Sverige spås innebära stora förändringar för den svenska handeln. För konsumenterna kan intåget innebära ett större utbud och pressade priser medan retailers kommer att behöva förhålla sig till en ny, mäktig konkurrent. 

– Som handlare behöver man bedöma sin egen position och fastställa vilken typ av aktör man är jämfört med Amazon. Är du i en riskposition behöver du agera på det. Som en bred aktör kan det till exempel vara bra att skaffa fler egna varumärken eller nischa sig i sina vertikaler. För mindre spelare kan Amazon istället bli en draghjälp och möjlighet, även internationellt, säger Patrik Settlin. 

Varför Sverige?

Den digitala handeln och marknadsplatser som fenomen växer sig allt starkare globalt och Amazon är i dagsläget störst sett till antal marknader. I Europa har nätjätten redan en stark närvaro i bland annat Tyskland, England, och Frankrike. Varför de nu väljer att gå in i ett så pass litet europeiskt land som Sverige beror antagligen på flera faktorer, menar Håkan Nylander, strategichef på Litium. 

– Historiskt har Amazon gått in i folkrika länder i Europa med hög medelinkomst. Stora marknader. Att de nu går in i Sverige tror jag beror på vår digitala mognad, att lågprishandel växer starkt och att marknadsplatser inte är lika dominerande i Sverige vilket skapar ett gyllene tillfälle. 

”Måste satsa på ny teknologi”

För att stärka sin position gentemot Amazon behöver företag se till vad de satsar på inom tech och innovation, förklarar Håkan Nylander. Det handlar inte längre bara om produkterna man säljer utan även tjänsterna runt omkring. 

– Amazon är inte bara en marknadsplats utan ett techbolag som är enormt innovativa. De ligger långt framme inom ny teknologi och testar drönarleveranser och satellitbaserad bredbandsservice samtidigt som de har ett mycket uppskattat kundlojalitetsprogram. Ska man konkurrera måste man satsa på moderna teknologier som möjliggör en högre grad av automatisering och utveckla sitt erbjudande till kunden.  

Oviss framtid

Att förutspå exakt hur mycket Amazon och utvecklingen av marknadsplatser kommer att påverka den svenska handeln är omöjligt men troligtvis kommer bolaget ta en ansenlig del av kakan, menar Patrik Settlin. 

– De har en så pass stark ställning idag så om tio år skulle jag inte bli förvånad om de äger 20-30 procent av den svenska digitala handelsmarknaden, avslutar han. 

Hämta Litiums Amazon-guide här 

 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera