Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Litium

Unika produktlanseringar ställer högre krav på e-handelsplattformen

Influencer marketing och unika produktlanseringar har blivit ett sätt för e-handlare att både öka sin försäljning och bygga det egna varumärket. Nordicfeel har satsat stort på strategin och genomförde nyligen en ny parfymkampanj tillsammans med Linn Ahlborg som är en av Sveriges största youtubers, influencers och bloggare. Samarbetet som ledde till besöksrekord och rusning till kassan ställde höga krav på e-handelsplattformen. Genom partnerskapet med Litium lyckades Nordicfeel hantera den stora mängden trafik som uppstod vid lanseringen och som till och med översteg Black Friday-nivåer. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I ett allt mer konkurrensutsatt e-handelslandskap är det viktigare än någonsin att kunna sticka ut och hitta nya sätt att nå konsumenterna på. Influencer marketing har blivit ett vanligt inslag i många aktörers marknadsföringsstrategier och är något som lett till ökad försäljning för parfym- och skönhetsjätten Nordicfeel. 

– Idag är influencers en framgångsrik del av vår marknadsföringsstrategi. Vi har många långsiktiga samarbeten med stora influencers som Bianca Ingrosso, Ida Warg och Maja Nilsson-Lindelöf. Det gör att trovärdigheten ökar och det har genererat många bästsäljare tack vare att våra influencers pratat om produkter de genuint gillar, säger Julia Bergenstråhle, E-commerce manager på företaget. 

Fler besökare än under Black Friday

Nordicfeels senaste stora influencer-samarbete skedde tillsammans med Linn Ahlborg som tillsammans med Nordicfeel tog fram den egna parfymen Hot Shot But Hotter – uppföljaren till förlagan Hot Shot. Kampanjen genererade inte bara ett stort antal produktbevakningar från intresserade konsumenter utan också en stor hype på sociala medier, och ett besöksrekord. 

– Det var fantastiskt att se vilket intresse kampanjen skapade och hur snabbt parfymen sålde slut. Vi hade extremt många bevakningar och när parfymen väl släpptes låg besökarantalet över våra Black Friday-nivåer, berättar Julia Bergenstråhle. 

Att satsa på egna parfymer och det egna varumärket är en del i en långsiktig strategi för Nordicfeel som vill fortsätta att särskilja sig på marknaden. 

– Private label är otroligt viktigt nu när det finns så många olika aktörer på marknaden. Vi använder detta som ett sätt för att skapa en egen identitet och sticka ut. Samtidigt hjälper det oss att stärka vår doftkategori där vi redan är starka och bygger vår profil som en doftdestination, förklarar Marcus Johansson, vice vd och COO på Nordicfeel.  

Läs mer om Litium här 

Höga tekniska krav

Högfokuskampanjer som samarbetet med Linn Ahlborg ställer höga tekniska krav på e-handelsplattformen som ska säkerställa en bra användarupplevelse trots höga besöksvolymer. Kampanjerna kan generera upp till fem gånger så mycket trafik där alla besökare förväntar sig att sidan laddar snabbt. Nordicfeel har valt Litium som plattform för digital handel för att kunna vara flexibla under toppar som lanseringar och event som Black Friday innebär. 

– Plattformen i sig är flexibel och har en stabil kärna som Litium hela tiden vidareutvecklar. Utöver det så ger plattformen möjlighet att bygga ut funktionalitet när det behövs och vara snabb med att ta del av nya tjänster som exempelvis hjälper till att öka och styra personaliseringen gentemot kunderna. Flexibiliteten blir allt viktigare och det gäller att vara på tårna när ny funktionalitet dyker upp i branschen, avslutar Björn Carling, CTO på Nordicfeel. 

Läs mer om Nordicfeels strategi här 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Litium och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer