Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Litium

Varumärket har blivit en maktfaktor

Många varumärken lutar sig på sina återförsäljare i stor utsträckning, särskilt företag som har en bakgrund inom fysisk handel. Framåt ser vi dock ett stort skifte där allt fler väljer att ta kontroll över sitt eget varumärke och kommunicera direkt med slutkonsumenten. Resan ut på nätet ger inte bara positiva effekter för företaget – ett starkare varumärke skapar också vinster för återförsäljarna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Allt fler företag brottas med frågan kring hur man kan ta ett större ägarskap kring sitt eget varumärke digitalt utan att hamna i eventuella konflikter med sina återförsäljare.

Med digitaliseringen och e-handelns snabba tillväxt har både B2B- och B2C-företag numera möjligheten att föra en dialog direkt med sina kunder och stärka sitt egna varumärke. Trots detta förlitar sig många på sitt återförsäljarnätverk och tvekar inför att ta steget att satsa digitalt fullt ut. För att kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga behöver företagen ta makten över sitt varumärke och investera i sin digitala plattform, menar Fredrik Hrdlicka, Sales Executive på e-handelsplattformen Litium. 

Guide 7 steg – så kommer du igång med e-handel B2B

– Särskilt företag som har en lång historia inom fysisk handel och arbetat nära sina återförsäljare kan tveka inför att börja bearbeta sina slutkunder på ett nytt sätt. Nu måste man dock digitalisera sig för att behålla befintliga och locka nya kunder. Genom att sälja direkt till slutkonsumenterna kan du förmedla en annan känsla kring varumärket än vad återförsäljaren kan och visa upp en annan bredd, förklarar Fredrik.

Plattformen ett viktigt verktyg

Genom att äga sitt varumärke skapas möjligheter att nå ut till nya marknader och genom webben kan företag arbeta med riktad marknadsföring i direkt kommunikationen med slutkunderna. Där blir den digitala e-handelsplattformen ett viktigt verktyg.

– Vår plattform har stöd för att hantera all typ av information kring kundens produkter och fungerar som en hub från vilken man kan skicka information vidare till de olika kanalerna, på rätt sätt. Det innefattar inte bara e-handel och webb utan även sociala kanaler, marknadsplatser, appar och fysiska kataloger. Vi ger företagen möjligheten att bygga upp sitt varumärke och stärka både kundrelationer och relationerna med återförsäljarna som kan handla från en och samma plattform.

”Starkt varumärke tillsammans”

Många oroar sig för kanalkonflikter, där den ena kannibaliserar på en annan, och för att skada relationen med sitt återförsäljarnätverk. Där gäller det att vara tydlig med anledningen till ens kliv över till det digitala och att förklara fördelarna ett starkare varumärke ger båda parter, förklarar Fredrik. För belysningsgrossisten By Rydéns var transparensen kring deras digitala resa gentemot återförsäljarna en nyckelfaktor. Genom Litiums digitala plattform når de nu både slutkonsumenterna samtidigt som de kan ge bättre stöd åt sitt återförsäljarnätverk.

– Vår digitala resa har varit fokuserad kring B2B och att bygga ett starkt varumärke tillsammans med våra partners. Vi har varit helt ärliga i kommunikationen med dem och tydliga med att vi inte försöker konkurrera med våra fysiska återförsäljare. Med vår digitala plattform hjälps vi båda genom att vi kan fånga konsumenternas digitala beteende och driva trafiken rätt, säger Jonas Frykman, Sales Manager på By Rydéns. 

Läs Nordens största B2B-studie här

Direkt dialog genom sociala medier

Revolutionrace som säljer sport- och fritidskläder online valde en annan väg och har sedan starten själva ägt sitt varumärke utan samarbeten med återförsäljare. Möjligheten att skapa inspiration och vara kreativa var drivkraften och genom primärt digitala kanaler för företaget dialoger direkt med kunderna.

– Vi såg att knappt några återförsäljare ville köpa in den typ av färgglada kläder som vi säljer och det såg vi som en blockering av kreativiteten i vårt varumärke. Med kraften av sociala medier når vi våra kunder direkt och involverar dem i framtagningen av nya kollektioner. Med en direkt dialog får man en helt annan kontroll och vi tror att det är framtiden. Det har varit väldigt lyckat för oss och med Litiums plattform håller vi nu på att fortsätta växa utanför Nordens gränser till den internationella marknaden, säger Pernilla Nyrensten, vd på Revolutionrace.

Oavsett hur företag väljer att positionera sig i sitt arbete tillsammans med, eller separat från återförsäljare, gäller det att vara proaktiv i sin digitala varumärkesstrategi, menar Fredrik Hrdlicka.

– Företag styr sitt eget öde och man kan inte sitta och vänta och endast vara reaktiv. Varumärket kommer att bli allt viktigare och en maktfaktor framåt så det gäller att ligga steget före, avslutar han. 

Ta reda på mer om Litium

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Litium och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer