Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Microsoft

Så bygger du kundrelationer som driver affärer

– Genom att göra data tillgänglig för alla delar inom företaget blir det inte bara lättare att möta kundens behov, det blir även enklare att integrera olika AI i systemet., säger Helena Fuchs, affärsområdesansvarig för Dynamics på Microsoft.
– Genom att göra data tillgänglig för alla delar inom företaget blir det inte bara lättare att möta kundens behov, det blir även enklare att integrera olika AI i systemet., säger Helena Fuchs, affärsområdesansvarig för Dynamics på Microsoft.
Banker idag sitter på otroligt mycket data om sina kunder. Data som tyvärr ofta är utspridd över olika system som inte kan kommunicera med varandra. För att banker och andra företag ska kunna använda sin guldgruva av information till att bygga bättre kundrelationer har Microsoft skapat Dynamics 365 – en molnbaserad affärsplattform som ger en 360 graders vy av kunden.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

 Läs mer om nya affärsmöjligheter med Microsoft Dynamics 365  

 Det finns få företag som känner sina kunder så väl som bankerna. De har bred inblick i allt från hur vi använder våra kreditkort och betalar fakturor till hur vi investerar våra pengar. Problemet är att många banker har svårt att sammanställa all denna data till något som sedan kan användas för att gynna deras kundrelationer och affär.  

– Liksom många andra stora företag har bankerna byggt upp en miljö som är oerhört komplex där de olika systemen inte pratar samma språk. Detta innebär att den ena handen inte vet vad den andra gör, förklarar Helena Fuchs, affärsområdesansvarig för Dynamics på Microsoft, och fortsätter: 

– Därför har vi sammanfört alla funktioner – som till exempel HR, ekonomi och kundtjänst – i vår molnbaserade affärsplattform Dynamics 365, vilket innebär att de nu har en gemensam affärslogik som gör att informationen flödar automatiskt. 

 Möjliggör för AI i flera led 
Helena Fuchs tar ett samtal till en banks kundtjänst som ett exempel på ett scenario där data samlas in om kunden som sedan oftast inte användas till att bygga vidare på relationen. Informationen som kundtjänst får ger kanske ett lead om kunden som skulle kunna skickas vidare till exempelvis försäljnings- eller marknadsavdelningen, men den kommunikationen finns i många fall inte idag. 

– Genom att göra data tillgänglig för alla delar inom företaget blir det inte bara lättare att möta kundens behov, det blir även enklare att integrera olika AI i systemet. Har man ett jättestort set av data går det att bygga AI-tjänster i flera led. AI kan dra slutsatser i kundbeteenden i flera parametrar som vi människor inte ser, säger hon och tillägger: 

– Det är det som är skönheten med AI – att den kan se mönster i beteenden som för oss vanliga människor är helt osynliga. Det är inte AI per se som är det viktiga utan vad den kan hjälpa oss med. Till exempel när det gäller att ta reda på vem som är högst benägen att genomföra ett bedrägeri eller som är mest sannolik att bli en ny kund. 

 Identifierar problem tidigt 
Många företag idag pratar om att få en 360 graders vy av kunden, vilket är något som den brittiska banken Metro Bank har uppnått genom att implementera Dynamics 365. Plattformen möjliggör för banken att bland annat ha koll på kundernas kontoaktivitet för att identifiera problem innan de påverkar kundrelationen.     

– Det kan till exempel vara att man får upp en varning om en kund har slutat att göra transaktioner. På sätt kan banken införa åtgärder för att försöka få dem att stanna. Väldigt mycket handlar om att vara proaktiv istället för reaktiv. 

 Läs mer om nya affärsmöjligheter med Microsoft Dynamics 365   

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Microsoft och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies