Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Microsoft

Så kommer du igång med en bot – från idé till affärsnytta

Intresset för botar ökar och affärsnyttan är tydlig och ofta direkt mätbar. Och med tanke på att investeringarna för att komma igång är små är de lätta att räkna hem.
Intresset för botar ökar och affärsnyttan är tydlig och ofta direkt mätbar. Och med tanke på att investeringarna för att komma igång är små är de lätta att räkna hem.
En digital medarbetare som alltid är på gott humör och som dygnet runt gör sitt yttersta för dig och din verksamhet. Och som alltid kan fånga upp frågor och önskemål från dina kunder. Det är inte svårt att förstå varför allt fler företag får upp ögonen för tekniken. – Botar kan både bygga förtroende och skapa lönsamhet, säger Michael Buczek, grundare av företaget Brainless.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Microsoft AI For Business

 En bot som svarar på frågor i en chat. En annan som ger teknisk support till en bredbandkund som inte lyckas koppla in sin router. Eller en bot som hjälper till att boka tid för en hårklippning.

Det finns oändliga möjligheter med de nya digitala hjälpredor som nu integreras i allt fler verksamheter.

Kostnaden för att skapa olika typer av botar har minskat dramatiskt den senaste tiden. Tack vare nya verktyg, som till exempel LUIS, QnAMaker eller Microsoft Bot Framework, är det nu möjligt att bygga en bot på bara några dagar. Och tekniken kan snabbt resultera i bättre lönsamhet. Dessutom: Botarna kan bidra till en fördjupad relation med kunderna.

– Botar kan koppla in sig på våra biologiska signalsystem – våra känslor – på ett sätt som en webbsida aldrig kan göra. De kan både uppfatta och visa känslor. Det betyder att botar kan bygga både relationer och skapa förtroende hos kunder, säger Michael Buczek, grundare av företaget Brainless som har stor erfarenhet av att bygga botar.

 Tekniken har kommit längre och är betydligt mer kraftfull än vad många är medvetna om. I dag är det inte alltid möjligt att avgöra om det är en människa av kött och blod eller en bot som man chattar med. Och enligt Michael Buczek är det heller inte någon avgörande fråga. Han menar att många har lätt för att känna förtroende även när det är en maskin man kommunicerar med.

– Det räcker med att titta på vanliga robotgräsklippare. De triggar reflexer hos oss och de allra flesta som har en hemma ger den ett namn och gör den därmed nästan till en individ med en själ. När vi kommunicerar med en bot blir det ännu tydligare, säger han.

 Digitaliseringen når allt fler företag och nya lösningar implementeras i fler verksamheter. Intresset för botar ökar och affärsnyttan är tydlig och ofta direkt mätbar. Och med tanke på att investeringarna för att komma igång är små är de lätta att räkna hem. Microsoft ligger lång fram inom detta område, och söker hela tiden efter nya tillämpningsområden.

– Vi ser att såväl stora som små organisationer skapar Botar för att vara tillgänglig för kunder, medborgare och anställda 24/7. Men vi har bara sett början på hur denna teknik kan skapa värde, säger Annica Wallenbro Stojcevski, Affärsområdeschef för Cloud och Data & AI på Microsoft i Sverige.

 För att lyckas med en bot är det dock viktigt att man har klart för sig vad det är man vill ha hjälp med.

– För att komma igång gäller det att man har ett riktigt problem som skulle kunna lösas med en bot, hitta ett case där man kan prova och vara igång snabbt. Sikta inte för högt och gör det för komplicerat i början, då riskerar du att det kommer att kosta för mycket tid och pengar.

– Det är enklast att börja med chat och se till att boten kan sköta själva dialogen väl. Det är superviktigt att man får allting rätt. När innehållet känns tillräckligt bra kan man ta nästa steg och lägga på röst. Säkra kvaliteten med små grupper av användare innan du skalar upp, säger Michael Buczek.

 5 tips till dig som ska bygga en bot

 1. Sätt ett tydligt mål för boten
När man bestämt vad den är till för blir det enklare att mäta resultat och rätta till felsteg. Försök inte få den att göra allt på en gång, fokusera istället på att göra det viktigaste bra.

 2. Eka tillbaka det användaren säger
Att upprepa det användaren säger blir inte tjatigt. En bot som bekräfta vad som sagts upplevs som inlyssnande och förstående. Resultatet blir upplevd kontakt och empati.

 3. Styr in användaren på vad boten är till för
Även om din bot av olika skäl även kan svara på annat – hjälp användaren att hålla sig till ämnet.

 4. Maximera ett svar till 150 tecken
För långa svar kan trötta ut användarna. Dessutom ökar risken för otydlighet. En bra tumregel är att alla texter över 150 tecken är för långa.

 5Variera språket
En förutsättning för att kommunikationen ska upplevas personlig är att botens repliker varieras – precis som i naturligt tal. Det finns slumpfunktioner som plockar mellan olika repliker som betyder samma sak, så det är inte svårt att bygga.

 Microsoft AI For Business

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Microsoft och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies