Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Ninetech

SmålandsVillans husbyggartjänst i digital framkant

Att designa och köpa hus är för många förknippat med långa och omständliga processer. Hustillverkaren Smålandsvillan har tagit digitaliseringen i husbranschen till nästa steg med sin tjänst Husbyggaren som ger kunden en helt ny typ av frihet. – Man får en transparent prissättning direkt och kan själv bygga sitt drömhus hemma från soffan för att sedan skicka in huset till en säljare, säger Christian Alehagen, på SmålandsVillan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Köpbeteendet i husbranschen går mot att bli allt mer digitalt vilket ger kunder friheten att utforma och köpa sitt drömhus på sina egna villkor. Ledande hustillverkaren SmålandsVillan har etablerat sig som en föregångare på webben och vill genom verktyget Husbyggaren förenkla husköpsprocessen för både kund och säljare. 

– Husbyggaren har förändrat sättet man kan köpa hus på. Nu kan kunden sitta hemma i lugn och ro och göra sina val och få ett pris direkt, när som helst på dygnet. Det är ett helt nytt sätt att arbeta med försäljning på och ger kunden möjlighet att själv lära sig mer om produkterna utan att behöva kontakta en säljare, berättar Christian Alehagen, marknadsansvarig i koncernen OBOS Sverige, där SmålandsVillan ingår.

Genom att digitalisera och automatisera stora delar av köpflödet vill SmålandsVillan förflytta processen närmare kunden. 

– Tidigare har man behövt beställa en katalog och därefter boka in ett möte med en säljare och först då fått reda på prissättningen. Vi vill göra det enklare för kunden att köpa hus. Responsen vi har sett är jättepositiv och det har varit ett konstant användande av Husbyggaren ända sedan starten.

Husbyggaren och hela Smålandsvillans digitala lösning är framtagen med hjälp av digitaliseringsleverantören Ninetech. Utöver att vara en inspirerande tjänst för kunderna så har Husbyggaren också en säljplattform på baksidan med avancerad administration som underlättar säljarnas arbete.

– Vi använder Husbyggaren som ett säljverktyg där vi kan se alla kunders konfigurationer. Ju längre in i köpprocessen kunden kommer desto fler avancerade frågor får de svara på kring utformningen av huset. Det innebär mycket mindre administrativt jobb för oss och mer fokus på kunden. 

Trots att man redan kommit långt i sin digitalisering så är Smålandsvillans sikte inställt på att fortsätta utveckla sina lösningar och ligga i framkant i branschen.

– Vi tror att den digitala husköparkunden är framtidens kund och vi är med på den resan. Vi sitter definitivt inte och är nöjda utan vi utvecklas ständigt och kommer att koppla på ännu fler spännande delar tillsammans med Ninetech som visualisering i 3D och kontrakt online. Vi tänker fortsätta att vara flexibla. 

Husbyggaren

Sedan lanseringen i april 2017:

• Över 12 000 sparade konfigurationer
• Över 300 000 som har startat husbyggaren

Populäraste husen:
1. Villa Adelöv
2. Villa Fredriksdal
3. Villa Nybro

Populäraste sidobyggnaderna:
Dubbelgarage 44 kvm
Carport 37,9 kvm
Garage 31,1 kvm

I lösningen har över har 12 000 000 olika val gjorts av kunderna. Till exempel välja färg på köksluckor

Om Ninetech

Ninetech är specialiserade på skräddarsydda digitala lösningar åt branschledande svenska företag.

Ninetech tar sig an de komplexa uppdragen där traditionella eller nischade aktörer oftast inte räcker till.

Bland de största kunderna återfinns Elon, SkiStar, Obos Sverige, Sveriges Radio, Vedum Kök & Bad samt Woody Bygghandel.

Ninetech rekommendas av 100 % av sina kunder.

Ninetech ingår i koncernen Combined Excellence som har 300 anställda i Sverige.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Ninetech och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies