Annons

Det är största hindret för företag – i både uppstart och tillväxt SPONSRAT AV Nordea

Alphabets projekt testar att levera mat och mediciner i Australien.

Techjätten levererar tacos med drönare i Australien

Joakim Samuelsson på Ingram Micro och Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Zalando börjar leverera från svenskt lager

Krys vd Johannes Schildt och Min Doktors nya vd Laurens Leurink.

Fördel Kry i jakten på digitala vårdbesök

Ether är en av kryptovalutorna som accepteras i initial coin offerings.

Nytt miljardrekord för ICO:s

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:
Annons
Sponsrat innehåll från Nordea

Det är största hindret för företag – i både uppstart och tillväxt

Anställa personal är en vanlig strategi när företag ska växa. Men att hitta och behålla rätt medarbetare är också det överlägset största hindret för företag i både uppstart och tillväxt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta rätt lösningar för ditt företag

Smart företagande är programmet där Nordeas experter diskuterar utmaningar och lösningar som passar just ditt företag. Den här gången pratar Stefan Andersson, chef för små- och medelstora företag, och företagsexperten Susanne Helin om vikten av att anställa och behålla nyckelpersoner.

– För att hitta rätt medarbetare gäller det att jobba målinriktat och ibland tänka lite utanför ramarna, säger Stefan Andersson.

Som exempel nämner han att ”cirkulera” utanför högskolan för att fånga nyutexaminerade talanger, eller använda medarbetare och kunder för att tipsa om de personer som företaget behöver. När du väl har hittat dina nyckelpersoner är en annan utmaning att få dem att vilja stanna kvar på sikt.

Susanne Helin tycker att en avgörande framgångsfaktor ligger i att ta reda på vad som driver dina anställda och anpassa mål och belöning efter det.

– Det är viktigt att ha en öppen och ärlig dialog med sina medarbetare och för att sedan nå resultat krävs tydliga mål där alla vinner på att företaget går bra. Det kan vara bra att komma ihåg att trygghetsfrågor och oro för sin levnadsstandard som pensionär är den största privatekonomiska frågan för de flesta anställda. Om du tycker att det är svårt kan du ta hjälp av exempelvis banken för att sätta upp ett bra paket med till exempel tjänstepensioner, sjukförsäkringar och banktjänster.

Susanne Helin konstaterar att banken träffar 100-tals företag i veckan. Det ger en betydligt större överblick och förmåga att fungera som bollplank i olika situationer än vad många känner till. 

– För oss är det viktigaste att vara en affärspartner, säger hon.

Här är sju punkter som hon och Stefan Andersson menar är extra viktiga att tänka på innan du anställer - för att få företaget att växa framöver.

1. Prioritera personalfrågor. Kan vara lätt att glömma när du fokuserar på produktion och kunder.

2. Var rädd om nyckelpersoner. Fråga dig vad det skulle innebära att tappa en nyckelperson, och vad du är beredd att göra för att undvika det.

3. Ta fram ett bra personalerbjudande. Utöver lön och pension kan det även handla om bland annat flexibel arbetstid och möjligheten att jobba hemifrån.

4. Lyft företagets styrkor. Det underlättar rekrytering och bygger en stark företagskultur.

5. Övertrumfa konkurrenterna. Se hur andra företag lyfter fram sina styrkor.

6. Var lyhörd och flexibel. Ta dig tid att prata med varje medarbetare.

7. Ha en långsiktig plan. Se personalområdet som en naturlig del i affärsplanen och ha en utvecklingsplan för varje medarbetare.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Nordea och ej en artikel från Dagens industri