Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Nordlo

Ny nordisk IT-utmanare satsar lokalt

En ny aktör inom IT-branschen har fötts genom sammanslagningen av de svenska IT-bolagen Office IT-Partner, Zetup, Dicom och norska IT total. Nordlo, som blir det nya namnet, står för  ”Norden” och ”lokal” och indikerar att bolaget kommer att satsa lokalt men där ha tillgång till hela den nya koncernens resurser.
– Vi ska finnas på plats och lära känna våra kunder för att bygga starka relationer, men samtidigt dra nytta av att ha tillgång till kompetensen hos en stor aktör, säger Fredrik Almén, ny koncernchef på Nordlo.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitaliseringsvågen och automatisering gör det möjligt att konkurrera med lokal leverans istället för att flytta till lågkostnadsländer och dra nytta av centralisering och stordrift. I de flesta förändringsprocesser förloras den lokala förankringen,  men det finns aktörer som Nordlo som alltså går mot strömmen – och tänker tvärt om – för att komma närmare kunderna.

Det norska investmentbolaget FSN Capital ligger bakom uppköpen och sammanslagningen av de fyra IT-bolagen. I dagsläget har Nordlo närmare 600 anställda och finns på 30 orter i Sverige och Norge.

Ambitionen är att skapa en nordisk marknadsledare inom IT-infrastruktur, molntjänster och digitalisering.

Ny koncernchef är Fredrik Almén, som rekryterats från IT-företaget EVRY Sverige.

– Med Nordlo har vi samlat kompetensen och lokalkännedomen som finns i de fyra organisationerna för att bilda en starkare aktör som kan erbjuda en bredare produktportfölj lokalt, säger han.

Nätverkar lokalt

Organisationen kommer att vara väldigt decentraliserad, med korta beslutsvägar. Medarbetare som redan finns lokalt ute i landet ska fortsätta att verka lokalt, men kommer nu ha en större koncern i ryggen och därmed kunna erbjuda fler tjänster och kompetenser till lokala kunder.

– Vi tror starkt på att arbeta inom lokala nätverk, låta våra medarbetare vara engagerade i lokala föreningar och stötta idrotts- och kulturföreningar på orten. Här kan vi nätverka och stärka relationer till människor som är eller kan bli våra kunder, säger Fredrik Almén.

Närhetsprincipen är en hörnsten för Nordlo.

– När en kund ringer oss om ett problem så hamnar de inte hos en servicedesk i Asien. Vi kommer i princip att kunna svara på den lokala dialekten. Vi kommer att känna våra kunder och förstå i vilken miljö de verkar och vilka utmaningar de står inför, säger han.

Målsättningen är öka leveransen på lokal nivå. I första hand vänder Nordlo sig till företag som inte har en tillräckligt utbyggd IT-enhet, eller till dem som av olika skäl vill outsourca sin IT-drift, kanske för att man inte hittar rätt kompetens eller för att IT i dag är en komplex uppgift.

– I dag är det en konkurrensfördel att ha en bra IT-avdelning. Man vill ha en partner som både är kompetent och agil, dvs som kan stötta och hjälpa företaget att utvecklas i vardagen och i framtiden, samtidigt som man eftersträvar kostnadseffektivitet. Här kan Nordlo hjälpa till, säger Fredrik Almén och utvecklar:

– Vi vill hjälpa våra kunder att effektivisera sina IT-avdelningar och utveckla ett långvarigt partnerskap.

Ska bli dubbelt så stort

Nordlo satsar på att bli den största eller näst största aktören på de orter där bolaget verkar. Men man har också ambitionen att växa.

– Vi satsar på att bli dubbelt så stora inom en rimlig framtid. Vi har en fin underliggande tillväxt, men vi kommer att jobba med både förvärv och nyrekryteringar framgent, säger han.

Man har redan inventerat marknaden efter nya IT-företag med stark lokal förankring som kan vara intressanta för uppköp, och likaså sökt efter platser och orter i Sverige och övriga Norden där det i dag saknas välutvecklade aktörer. Där det kan finnas en chans för Nordlo att etablera sig.

Att hitta talanger lokalt tror inte Fredrik Almén kommer att bli svårt. Många som arbetat på stora internationella företag och gjort karriär under några år, brukar vara intresserade av att återvända till sina respektive hembygder för att få högre livskvalitet och mer prisvärt boende, vilket mindre orter ofta erbjuder – givet att det finns en bra arbetsgivare.

– På varje ort där vi verkar är vi ett unikt och lokalt bolag med ett stort företags resurser. Hos oss får man jobba i en decentraliserad struktur, nära besluten och nära kunderna. Vi har en trevlig och omhändertagande kultur. På det sättet är vi en attraktiv arbetsgivare, säger Fredrik Almén.

Det nya varumärket Nordlo kommer officiellt att lanseras 6 maj 2019.

Läs mer på: www.nordlo.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Nordlo och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies