Sedan början av våren har skiftet mot en digitalisering av samhället gått väldigt fort. Allt fler arbetar hemifrån eller på distans och nya digitala lösningar utvecklas för att anpassa verksamheter till de nya arbetssätten.
Kommunikation ska flöda genom nya kanaler medan processer för beslut och godkännande utan att medarbetare är fysiskt på plats ska möjliggöras.
Företag runt om i Sverige genomgår just nu en digital förändringsresa – och på Nordlo är man en del av detta skifte.
– Trenden är tydlig. Man vill optimera och automatisera verksamheten och det drivs på av den beteendeförändring vi har sett under året. För att stötta sin affärsverksamhet framåt måste man öka digitaliseringsgraden i kärnverksamheten, säger Fredrik Almén.
Nordlo digitaliserar arbetet på djurparken
När Parken Zoo nyligen tog beslut att modernisera IT-infrastrukturen för att optimera verksamheten gick uppdraget till Nordlo.
En ny helhetslösning för all IT-drift utvecklades, där infrastruktur, servrar och datorer för personalen byttes ut och uppdaterades för att skapa en mer hållbar miljö. Med övervakningskameror inne hos djuren och ett nytt, trådlöst kommunikationsverktyg kan djurskötarna nu utföra sitt arbete enklare, samtidigt som djuren störs mindre.
Nu kan personalen studera djurens beteende på distans från olika enheter och appar och dessutom se redan inspelat material.
– Den här digitaliseringen av verksamheten har underlättat arbetet för personalen. Nu använder Parken Zoo modern teknologi för att säkerställa att djuren mår bra och gör det på ett effektivt sätt. Att optimera driften gör den också mer lönsam, säger Fredrik Almén.
Stärkt IT-leverans för Klövern och Voss Water
Nordlo har också hjälpt fastighetsbolaget Klövern att stärka IT-leveransen inom First Office, deras koncept för kontorshotell, som finns på 65 anläggningar runt om i Sverige.
Satsningen innebär många utmaningar, som att skapa en flexibel och funktionell IT-miljö, anpassad efter de olika företag man har som hyresgäster och där alla har olika behov och krav.
– Det gäller att all IT fungerar både här och nu i vardagen men också i framtiden, säger han.
Ytterligare en kund som genomgått en digitaliseringsresa tillsammans med Nordlo är den norska vattenproducenten Voss Water.
– Vi har hjälpt till att digitalisera produktionen för att säkerställa att man får högsta kvalité, både på still- och bubbelvatten, säger Fredrik Almén.
Nordlo vill underlätta kundernas vardag
I dag finns Nordlo representerat med knappt 700 medarbetare på 39 kontor, utspridda över Sverige och Norge. Företagets erbjudande inom IT är mycket brett och man jobbar med allt från mindre privata till större börsnoterade bolag, och med kunder både inom privat och offentlig sektor.
– Vi försöker underlätta för våra kunder så att de får en effektivare och säkrare vardag. De ska kunna leva i det nya normala, vara konkurrenskraftiga och möta nya teknologiska utmaningar och nya kundbeteenden. Här kan vi hjälpa till, avslutar Fredrik Almén.
Om Nordlo
Med nordisk närvaro och lokala rötter hjälper Nordlo företag och organisationer att komma närmare digitala lösningar som skapar bättre arbetsplatser, rikare kundupplevelser och snabbare tillväxt. Med närhet till sina kunder levererar Nordlo rätt IT-stöd för verksamheten och erbjuder ett helhetsansvar för IT och digitalisering.