För att hjälpa sina individuella användare att ta till sig ny teknologi på ett effektivt sätt måste man börja med att besvara frågan: ”Vad får jag ut av det här?”. Personer kommer inte att anamma någonting om de inte förstår hur det passar in en bredare kontext, vad det kommer att ersätta och hur det kommer att gynna dem. Medvetenhet är därför det första steget för en smidigare digital adoption, menar Kevin Hanegan, Chief Learning Officer på dataanalysföretaget Qlik, som här går igenom tio viktiga punkter organisationer bör följa.
1. Lägg fokus på hur den nya teknologin kommer att hjälpa individer att utföra sitt jobb bättre eller snabbare när ni kommunicerar och visar demos. Om det finns olika svar för olika typer av roller på företaget bör man skapa olika typer av kommunikation som specifikt visar hur lösningen kommer att hjälpa dem. Inkludera exempel på uppgifter som tog längre tid att göra förut, eller uppgifter som inte ens var möjliga att genomföra förut och visa visuellt hur detta nu blir möjligt.
2. När medarbetarna börjat få mer information så kommer de först att försöka förstå vilka hål som måste fyllas och huruvida den här teknologin kommer att göra det den lovar. Fokusera på att tydligt förmedla att teknologin kan anpassas för att möta deras enskilda behov.
3. Under tiden medarbetarna bearbetar informationen så kommer de att börja fundera på hur mycket det kommer att krävas av dem själva för att åstadkomma förändringen. Visa dem hur man börjar använda teknologin, hur man lär sig den och hur de kan nyttja den.
4. I nästa steg kommer medarbetarna försöka förstå hur viktigt det är för dem att anamma den nya teknologin. Sociala faktorer spelar en stor roll här. Gör medarbetarna medvetna om att experter och ledare i organisationen också använder lösningen.
5. Ett stort hinder i anammandet av nya teknologier är när individer vill förändra något men har en kvarliggande mental inställning som hindrar dem från att snabbt förändras. För att stötta i detta kritiska steg behöver man spendera tid med medarbetarna och hjälpa dem att bli av med de gamla tankesätten och ta till sig de nya. Detta blir enklare om man har en kultur som främjar ett tillväxt-tankesätt.
6. I nästa steg behöver man se till att alla känner att de har rätt kunskap om teknologin för att faktiskt kunna använda den. Här kommer rollbaserad inlärning som fokuserar på specifika arbetsuppgifter in i bilden.
7. Graden av bekvämlighet ska inte bara fokusera på själva teknologin. Många implementationer fokuserar enbart på den tekniska sidan och inte den mänskliga. Inlärningen behöver innehålla sätt att faktiskt konsumera teknologin och få ut värde av den.
8. När medarbetare börjar använda teknologin i sitt dagliga arbete har de fortfarande inte helt anammat den. Det är viktigt att de känner att de har support när de stöter på utmaningar. För att hjälpa med detta är det bra att informera om var resurser finns när de behöver dem. Det kan exempelvis vara länkar till ett användar-community och ytterligare utbildningsmaterial
9. Som en av de sista delarna i processen behöver individer förstå att teknologin är där för att stanna och att den är pålitlig och responsiv. För att hjälpa till med detta är det bra att göra alla medvetna om processerna som håller teknologin igång och att organisationen stöttar detta helhjärtat.
10. Om allt går vägen så använder medarbetarna nu teknologin, inser värdet av den och börjar implementera lösningen till att bli en del av deras arbete. Använd det här steget för att fira att alla nu använder lösningen. Det kommer att bidra till att medarbetarna känner sig nöjda över användandet och det kommer i sin tur motivera andra som precis börjat anamma teknologin.
Ta del av Qliks on-demand webinar The Human Impact of Data Literacy: 5 Steps to Driving Data Leadership in 2020