Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Qlik

Det måste företag göra för att uppnå ”perfekt” datasekretess

Alla starka relationer är baserade på tillit. När vi nu äntrat GDPR-eran är just förtroende något som borde ligga högt på agendan hos alla organisationer som hanterar personuppgifter. Att vara transparent med hur man hanterar och använder sina kunders information har blivit en nödvändighet, menar Adam Mayer, Senior Manager, Technical Product Marketing på dataanalys-företaget Qlik.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den 28 januari inföll ”Data Privacy Day”, en dag som är tänkt att hjälpa till att öka medvetenheten kring best practices inom integritets- och dataskydd. Dataskydd är något vi måste ha i åtanke dagligen, inte bara hemma utan också i våra arbetsliv. Både anställda och arbetsgivare måste numera respektera datasekretessen och veta vad det innebär för att kunna undvika saftiga böter och ett skadat varumärke.

– GDPR har börjat spänna bågen på allvar. Google fick precis en rekordhög bot på 57 miljoner dollar från Frankrike som också har börjat granska andra digitala jättar. Facebook är väl medvetna om vad bristande kontroll över dataskyddet kan göra för skada på varumärket. De slickar fortfarande såren efter en stor mängd förlorade användare och pressas nu till att arbeta mer med hanteringen av personuppgifter, säger Adam Mayer.


GDPR börjar påverka länder utanför EU

Länder utanför EU börjar nu följa i GDPRs spår och Kalifornien antog precis sin ”Consumer Privacy Act” som resten av USA också väntas följa. Ett annat land som börjat ta frågan på allvar är Indien som nyligen antog sin egen datasekretesslag. Frågan börjar med andra ord hamna på kartan  –  bokstavligen.

– Den nästa stora förändringen i regelverken blir ePrivacy (ePR) som väntas träda i kraft någon gång under detta år eller nästa. Det nya regelverket utökar GDPR och fokuserar specifikt på efterföljningskrav inom elektronisk kommunikation. Detta kommer att förändra hur företag får marknadsföra sig eftersom ePR reglerar användandet av cookies, epost och SMS. Det täcker också in så kallade ”cold calls” vilket förhoppningsvis kommer att sätta stopp för bedrägerier där samtal kopplas upp när du svarar och använder text-till-tal-funktioner för att berätta att du har problem med ditt internet eller skatteredovisning.

”Kommer förhoppningsvis se en förändring”

Allt detta kommer att kräva att företag bygger upp pålitliga relationer direkt med personer och erbjuder reellt värde i utbyte mot deras personliga information.

– Vi kommer förhoppningsvis snart se en förändring i den undre världen av datahandlare som samlar in våra personuppgifter utan vår vetskap och säljer den vidare. Istället kommer vi att kunna se ett mer öppet sätt som kan ingjuta förtroende och vetskap om att datan som hanteras är säker och inte kommer att missbrukas. Kanske kommer då en dag då vår egen privata information blir värd pengar för oss vilket ger oss själva kontrollen över den så att vi kan bestämma vem som får tillgång till den och vad som kan göras med den.

Läs mer om hur Qlik kan hjälpa ditt företag att efterfölja GDPR här

Registrera dig till Qliks webbinarium ”Mastering Your Complete Data Journey in 2019” här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Qlik och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies