Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Qlik

Från rådata till redo att användas – så kan det påverka ditt företags tillväxt

För första gången i mänsklighetens historia har vi tillgång till sekundsnabb information kring i princip varje typ av mänsklig aktivitet. Skiftet håller på att förändra vårt samhälle och för företag är en faktor särskilt viktig: dataanvändarnas nya förväntningar. Här blir sättet man samlar in, och förvandlar, rådata avgörande ur en konkurrenssynpunkt. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När den smarta telefonen introducerades förväntade vi oss access och bekvämlighet, och på samma sätt har dagens enorma datamängder nu skapat nya förväntningar på tillgänglighet, snabbhet och beredskap. Internet of Things, AI i datacentret och mjukvaruinbäddad maskininlärning skapar tillsammans ett snabbväxande behov av direkt, pålitlig, analyserbar data från alla tänkbara källor. Det finns ett direkt samband mellan ett företags förmåga att leverera analysfärdig data och verksamhetens tillväxt. Gårdagens infrastruktur är dock inte byggd för dagens krav. Samma gäller för legacy-processer och traditionell organisationsuppbyggnad där data scientists och analytiker är separerade från affärssidan.

– Detta har resulterat i att många företag sitter med dataflaskhalsar. De är medvetna om rådatans värde och att deras verksamhets framgång hänger på möjligheten att kunna använda den – men integrationsutmaningarna som kommer med en multi-cloud-arkitektur gör det svårt att hantera den stora mängden data och göra den användbar i tid. Utmaningen ligger i att kunna göra rådata redo för alla användare och alla affärsområden för att få insikter när de behövs och lyckas hinna före sina konkurrenter, säger Mike Capone, CEO på dataanalys-företaget Qlik

Lösningarna

Lyckligtvis finns det goda nyheter för alla företag som kämpar med detta, förklarar Mike Capone.

Dels är teknologin äntligen här. Dagens lösningar inom dataintegration kan samla in och tolka flera datauppsättningar, eliminera informationssilos, demokratisera dataaccess och ge en konsekvent vy av realtidsdata till alla användare i ett företag. Samtidigt gör konsolidering av data management och analysfunktioner i end-to-end-plattformar det möjligt för företag att förbättra snabbheten och precisionen i dataleveransen. Det i sin tur gör att man snabbt kan få insikter som kan leda till nya intäktsströmmar. 

Vi ser även en trend i DataOps for Analytics; en ny disciplin som för samman människor, processer och teknologier för att optimera data pipelines till att möta dagens höga krav.

– Genom en kombination av agil utveckling, snabba svar på användares feedback och kontinuerlig dataintegration gör DataOps dataförsörjningskedjan snabbare, effektivare, pålitligare och mer flexibel. Resultatet blir att initiativ inom modern data och analytics har blivit skalbara på riktigt.

Affärsfördelarna

I den datadrivna eran där konsumenterna förväntar sig upplevelser i realtid och där affärsfördelar kan mätas i millisekunder har snabbhet blivit mer värdefullt än någonsin. En av de största fördelarna med DataOps for Analytics är just snabb leverans av kvalitativ data. Ju snabbare du kan förvandla data från rå till färdig för analys, intäktsgenerering och produktifiering, desto snabbare kan du ta del av alla fördelar data har att erbjuda.

Hjärtat av digital transformation

Att data är nyckeln i digitala transformations-strategier är ett faktum. För att lyckas behövs ett agilt och integrerat data- och analytics-ekosystem som erbjuder en “raw-to-ready”-försörjningskedja, accelererar tid-till-insikt och möjliggör en snabb test- och inlärningscykel. Det är DataOps for Analytics – början på en ny era i evolutionen av den datadrivna organisationen. 

Anmäl dig till Qliks webbseminarium Data Revolution Virtual Forum 2019 för att få veta mera om hur din organisation kan använda DataOps for Analytics.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Qlik och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer