Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Qlik

Här är de viktigaste trenderna inom Business Intelligence 2019

Teknologin utvecklas och förändras i en snabbare takt än vad de flesta av oss inser och förändringarna påverkar inte bara oss själva, hemma och på jobbet, utan också samhällena runt om i världen. En liten grupp av stora företag konsoliderar mycket av vår data och information samtidigt som många istället  förespråkar transparens och tillgänglighet för alla. I dataanalys-företaget Qliks årliga trendspaning ser de att det nu kommer en ny våg av analytics – ”postmodern analytics” – som kommer att överträffa de nuvarande moderna lösningarna och leverera bättre prestanda, djupare insikter och större delaktighet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I den digitala tidsåldern vi lever i är information onekligen makt. Teknologin förändrar hur våra samhällen ser ut och fungerar och formar vår gemensamma framtid. Med teknologin ser vi också en förflyttning av makt i samhället. För hundratals år sedan låg makten i ägandet av land men med den industriella revolutionen flyttades makten över till de som tillverkar. I eran av data har makten istället börjat flyttas över till organisationerna som äger information. Information blir dock allt mer centraliserad, vilket ger assymetrier, menar Dan Sommer, Senior Director Market Intelligence på Qlik.

– I och med att information är makt ligger det på oss alla att etablera en spelplan där dataägandet är decentraliserat och där data kan användas som en drivkraft för demokrati, samarbete, innovation, jämställdhet och framsteg.

Qlik har i sin årliga trendspaning identifierat ett antal trender inom Business Analytics som de ser kommer att hjälpa till att forma nästa generations data och analytics. 

Här listar Dan Sommer fem av de viktigaste trenderna:

1. Inte bara data kommer att distribueras, utan workloads

”Under 2019 kommer majoriteten av alla enterprise-arkitekter inom ledande organisationer att se på microservices och container-orkestration som kritiska arkitektoniska komponenter inom Business Intelligence- och analytics-plattformar. Analytiker från IDC förutspår att 90 procent av alla nya appar kommer att innehålla microservices-arkitektur vid år 2022. Detta kommer att förbättra möjligheten att designa, hitta buggar, uppdatera och använda tredjepartskod.”

2. Analytics som en del av processen kommer att omforma processen

”Att använda analytics i själva affärsprocessen är inte nytt men det är först nu det börjat bli mainstream. Användare vill ha analytics i sina existerande arbetsflöden för att lättare kunna vidta åtgärder och de vill även ha datainsikter i realtid. Den här skiftningen drivs framåt av maskininlärning och AI vilket kan ge kontextualiserade insikter och förslag på åtgärder. Tillsammans skapar dessa faktorer grunden till ”continuous analytics” där realtids-analytics integreras med en affärsprocess eller till exempel IoT. Inom de närmsta fem åren kommer ”intelligenta” applikationer att vara allmänt förekommande. Faktum är att man spår att AI-relaterade användargränssnitt och process-automatisering kommer att ersätta en tredjedel av dagens skärmbaserade appar. Vi kommer också gradvis att se analytics börja återuppfinna processerna själva. Nya teknologier som robotic process-automatisering, intelligent process-automatisering och process-mining kommer att titta på digitala fotavtryck och vidare automatisera eller omforma affärsprocesser på mer optimala sätt. Till exempel så kommer intelligenta applikationer kunna analysera mönster och transformera processer som mottagande och fakturering till att bli mer effektiva när kunder beställer produkter online.”

3. AI kommer att göra analytics mer mänskligt, inte mindre

”Under 2019 och framåt kommer AI designat för människor ha en större inverkan än AI som tar bort människan från processen. Det finns en viss berättigad oro kring AI:s uppgång och dess potential att eliminera jobb. Men – inom en snar framtid kommer AI snarare att hjälpa till att skapa jobb. Gartner förutspår till exempel att AI kommer att skapa 2.3 miljoner jobb vid 2020 och endast eliminera 1.8 miljoner. Med boosten från AI kommer människor att få mer tid till att göra det de gör bäst – det vill säga överväga komplexa problem i rätt kontext med hjälp av intuition och empati. Så länge mer data skapas än vi kan konsumera och så länge endast cirka en tredjedel av potentiella användare verkligen använder BI så kommer AI göra att BI blir mer mänskligt. Detta för att AI hjälper oss att nå mer data och fler människor.”  

4. Dataläskunnighet kommer att bli en KPI

”Vikten av dataläskunnighet, eller data literacy, har börjat ta fart. Hittills har det mest fokuserat på det individuella planet, men under 2019 kommer det att bli en key performance indicator (KPI) för större företag, alltså där man kan mäta ett företags data literacy score. För att kunna förbättra ditt företags dataläskunnighet måste du först veta var på skalan ni ligger. Nya metoder som kan mäta och indexera dataläskunnighet är på väg att växa fram vilket kommer att göra det möjligt för företag att utveckla sina anställdas färdigheter på ett mer riktat sätt.”

5. Centraliserad data kommer att ersättas av en enda översikt av all data

”Data når oss från flera olika håll, i olika hastigheter och format. Att kunna kontrollera denna tsunami är en av nycklarna till att lyckas i informationsåldern. I åratal har vi genom krångliga strategier försökt samla all data på ett och samma ställe, i till exempel datacenter. Men vi har aldrig riktigt lyckats. Vi ser liknande försök med molnet, men dessa når inte heller ända fram eftersom ny data alltid kommer att komma in. Medan möjligheten att kunna kombinera och analysera data vid källan är nödvändig för att kunna vara agil så har den inställningen historiskt skapat datasilos och problem med styrningen. Två enorma trender förändrar nu landskapet. Dels går olika leverantörer samman för att standardisera datamodeller. Molnbaserade datakällor i synnerhet kommer att ha mer standardiserade format. Den andra trenden är uppkomsten av enterprise data catalogs. Dessa katologer finns samlade i en hub, med en överblick av all data och med en shop-for-data marketplace tillgänglig. Desto mer du delar, samarbetar i och använder huben, desto mer värde ger den ditt företag. Vidare så sammanlänkar den din analytics-strategi med din enterprise data management-strategi under tiden som datan blir redo för analys. ” 

Vill du veta vilka de andra 5 stora trenderna inom BI 2019 är och få mer information kring punkterna du läst ovan? Registrera dig för Qliks webbinarium ”Top BI Trends 2019: The Dawn of Postmodern Analytics” den 15 januari här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Qlik och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies