Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Qlik

Majoriteten av företag saknar tillräckligt med Data Literacy visar studie från Qlik

Jordan Morrow, Global Head Data Literacy på Qlik.
Jordan Morrow, Global Head Data Literacy på Qlik.
Data är nyckeln till oändliga möjligheter och det blir allt viktigare för företag och dess medarbetare att kunna lära sig, förstå och analysera datamängderna för att kunna skapa affärsnytta – något som samlas under begreppet ”Data Literacy”. Trots det är bara en tredjedel av företag dataläskunniga vilket kommer att utgöra det största hindret för företags framgång och tillväxt framåt, visar en studie av dataanalys-företaget Qlik.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

 Datans roll i våra dagliga liv har förändrat både sättet vi lever, arbetar och kommunicerar på och är på väg att bli det universella språket för den pågående fjärde industriella revolutionen. En studie genomförd av Qlik visar dock att majoriteten av företagen ligger efter i anammandet av Data Literacy, eller dataläskunnighet. Endast en tredjedel är dataläskunniga och 50 procent av organisationer kommer inom två år sakna kompetensen som krävs för att uppnå affärsvärde. Samtidigt ser man att företag som är mer dataläskunniga kan se mellan 3-5 procent större företagsvärde vilket motsvarar mellan 300-500 miljoner dollar.

 – Vi har undersökt 600 företag världen över och resultaten visar tydligt att det finns ett klart samband mellan data literacy och företags framgångar. Undersökningen är verkligen banbrytande och visar att det finns en reell ekonomisk fördel i att ta frågan på allvar, säger Jordan Morrow, Global Head Data Literacy på Qlik.

 Ökad dataläskunnighet ger ökad konkurrenskraft
Rapporten The Data Literacy Index visar hur företag kan se fördelar som snabbare insikter och mer datadrivna beslut genom att bli mer dataläskunniga. Framför allt så visar undersökningen att företag också kan bli mer konkurrenskraftiga.

 – Rapporten visar att de mer dataläskunniga företagen också var snabbare ut på marknaden. Fördelen där är att företag då kan ligga steget före sina konkurrenter. Undersökningen gav också många intressanta insikter och statistik kring hur behovet av data literacy ser ut och vilka investeringar som sker i området just nu.

 Studien ingår i det nyligen lanserade unika projektet Data Literacy Project som är ett oberoende community som ska hjälpa till att öka dataläskunnigheten globalt genom gratis kurser, best practices och forumdialog. Målet är inte bara att förbättra företags förståelse för, och användning av data – utan också att bygga en dataläskunnig värld för alla.

 – För att vi ska kunna anpassa oss och lyckas både individuellt och i våra organisationer är det av största vikt att kunna förstå och fatta beslut baserat på data. Därför är vi så passionerade kring att erbjuda gratis kurser inom data literacy genom vår utbildningstjänst där vi arbetar med universitet världen över. Det gör att vi kan skapa rätt typ av utbildning så att vi kan öka dataläskunnigheten hos nästa generations yrkespersoner.

 Konkreta framgångsexempel
Genom projektet vill man göra historier från den verkliga världen tillgängliga för allmänheten. Med exempel på hur data literacy har förändrat företag och gjort skillnad genom projekt som hjälpt till att rädda liv och bättre bekämpa brottslighet blir det möjligt att konkret se hur det bidragit till en bättre värld.

 – Ju fler som kommer till tals i communityt desto bättre lösningar, svar och avancemang kan vi göra genom att minska bristen på dataläskunnighet. Läs mera på Data Literacy Project och på qlik.com.

Vill du lära dig mer om hur du kan driva data literacy i din organisation? Se webbinariet från Virtual Forum som gick av stapeln den 5 december och lyssna på inspirerande talare som Donald Farmer (Tree Hive) och Martha Bennett (Forrester). Du kommer bland annat få veta mer om:

    Vad AI betyder för analytics och hur du kan anamma båda

    Hur du kan driva data literacy genom hela din organisation

    Tredje generationens BI, Qliks unika inställning till det och vad det innebär för dig

    Nödvändiga produkter och lösningar som hjälper dig att genomföra en snabbare digital transformation

Se webbinariet här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Qlik och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies