Hoppa till innehållet

Innehåll från QlikAnnons

Så frigör, hittar, förstår och använder du data för maximalt affärvärde

Inom kontexten av data och analys krävs en förståelse för hur viktiga alla steg i ditt företags datapipeline är. Detta är avgörande om man vill få ut faktiskt affärsvärde från sin data men något få företag lyckas med i dagsläget. Att kunna sammanföra dataintegration med dataanalys är en nyckelfaktor om man vill skapa synergier som skapar nytt värde, menar James Fisher, Chief Product Officer på dataanalysföretaget Qlik. 

En rapport från Accenture visar att endast 32 procent av företag lyckas få ut konkreta och mätbara värden från sin data. Samtidigt konstaterar en ny global studie med IDC att organisationer som strategiskt investerar i sina data- och analyspipelines ser tydliga effekter. Detta genom att hitta och få access till värdefull data, analysera den och sedan använda den. Tre fjärdedelar av de tillfrågade företagen uppgav att detta gjorde att deras operativa effektivitet, intäkter och vinster ökade med över 20 procent. 

– Knepet är att sammanföra dataintegration och dataanalys och på så vis skapa synergier som driver affärsvärde. På Qlik har vi utvecklat vår produktportfölj till att kunna hjälpa våra kunder att bygga och hantera råa-till-färdiga insikter och actions genom en end-to-end datapipeline, säger James Fisher. 

I produktportföljen ingår en rad nya utvecklingar som kommer att kunna driva förändring på riktigt och skapa verkligt värde för Qliks kunder:

Konsumentdriven data self-service

Allt för många organisationer investerar tungt i att bygga ut en datapipeline utan att gå den sista milen och göra datan tillgänglig för de människor som kan dra mest nytta av den. Qlik’s lösning gör det enkelt för kunderna att hitta, och använda den. 

Snabbare insikter från intelligenta data- och analyspipelines

Med funktionaliteten i Qlik’s integrerade data- och analyspipeline reduceras tiden det tar att gå från rå data till värdefulla insikter på ett enkelt sätt. 

Dataanalys på ett naturligt språk

Till skillnad från andra leverantörer har Qlik eliminerat behovet av manuell dataidentifikation och taggning för att istället skapa en programmeringsfri analysupplevelse. Genom den automatiserade processen kan kunder använda sitt egna språk för att ställa frågor som tar en djupare in i ens data set. Till exempel genom fråga ”Hur ser min försäljning ut baserat på region och väderförhållanden?”

Kombinera data enkelt med data in motion 

Qlik gör det möjligt att synliggöra nya insikter genom att erbjuda en 360-gradersvy av både historisk data och data i realtid genom in motion data som ger unika insikter. 

– Kombinerat så kapar de här teknologierna tiden från data till användande av data drastiskt i en end-to-end affärsvärdekedja. Vi uttrycker det så enkelt som frigör, hitta, förstå och använd data, avslutar James Fisher. 

Vill du höra mer om hur du kan maximera din data pipeline? Qlik Data Revolution Tour är i år 100% online och går av stapeln 28 oktober. Du kommer att få höra data-innovatörer, branschexperter, Qlik-experter, kunder och partners dela de senaste trenderna, innovationerna och strategierna för att snabbare få ut affärsvärde av data. Eventet är kostnadfritt.

Registrera dig här   

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera