Hoppa till innehållet

Innehåll från QlikAnnons

The Digital Switch: 6 trender som accelererats av Covid-19

Pandemin vi är mitt inne i har agerat digital katalysator. Plötsliga och drastiska förändringar i hur vi jobbar har gett helt nya förutsättningar för oss att hantera. Större förändringar har varit på horisonten, men vi trodde inte vi skulle behöva dem så snart. Trender som var linjära i sin utveckling är nu plötsliga, och en ”digital växling” sker framför våra ögon. Företag har inget annat val än att drastiskt accelerera transformation, där data och analys är kritiska komponenter. Företag måste inte bara reagera och hantera nuvarande förutsättningar. De måste också bli bättre på att ”pre-agera” inför nästa omvälvande händelse, som ofrånkomligen kommer ske. Detta förutsätter modern infrastruktur, applikation och dataflöden som försäkrar att rätt beslut kan tas i rätt tid och plats. Det förutsätter också analys som kan upptäcka signaler tidigare, och agera på dem. Här är sex trender där vi sett en omedelbar attitydförändring, accelererad av Covid-19:

Av: Dan Sommer, Senior Director at Qlik

1. Uppdaterad, affärsredo data viktigare än någonsin. Det här året har lärt oss att variabler kan ändras snabbt, som omkullkastar beslut och planering. Men många organisationer jobbar med gammal data som hindrar dem att vara agila. Infrastrukturen finns i mångt och mycket där redan för att kunna leverera information närmare realtid. Och 5G kommer kunna leverera den till fler platser. Vad vi nu behöver är triggers som kan reagera affärens ”puls” vilket leder till handling.

2. Avancerad analys måste se annorlunda ut. När nya förutsättningar råder fungerar det inte att basera beslut på regressionsanalys och långa tidsserier. Under stormigare omständigheter går det inte att sortera bort anomalier. Istället måste vi fokusera på nyare variabler, och ”outliers”. Detta kan uppnås via olika metoder, bland annat algoritmer som identifierar det som ligger utanför vår modell eller hypotes. Vidare måste vi bli bättre på att modellera scenarier, som hjälper oss ta hänsyn till mindre sannolika, men potentiellt omvälvande utfall.

3. SaaS är allas nya bästa vän. Under detta år blev även mer försiktiga företag mer vänligt inställda till molntjänster och ” as a service”. Många har varit nödgade till detta, för att kunna bibehålla verksamhet när man inte kan gå till kontoret. Andra gör det för att ta fasta på automatiska uppdateringar och innovation t.ex inom AI. Under överskådlig tid kommer SaaS existera tillsammans med on-premise, men skiftet kommer leda till mer omfattande migration av data till molnet. Här gäller det att undvika inlåsningseffekter med endast en leverantör.  

4. Business process re-engineering tar en huvudroll. Business Process Modeling (BPM) har funnits under decennier. Men med den teknologiska utvecklingen har vi nu en möjlighet att rita om, optimera och automatisera processer, genom tekniker som process mining och Robotic Process Automation (RPA). Kombinerat med inbäddad analys kan processer etableras som tillåter insikter och handling mycket snabbare. Ett välkommet och prioriterat tillskott för företag som behöver hushålla med resurser, och öppnar för mer omfattande aktiv intelligens där analysen driver flödena, inte tvärtom.  

5. Från self-service till self-sufficency. När vi alla jobbar hemma vill vi ha teknik som bara fungerar. Det kan vara omständigt med klassrumsundervisning och du har inte en kollega som sitter bredvid dig. Intuitiva gränssnitt har blivit viktigare än någonsin, och hjälper oss att göra saker själva. Vidare förväntar vi oss i högre utsträckning att insikter kommer till oss, ofta innan vi har byggt en applikation eller dashboard. Användare vill även vara mer självgående i att lättare hitta datakällor, och insikter däri. Natural language, förbättrad affärslogik och kataloger hjälper spridda teams att göra detta lättare. 

6. Nya möjligheter inom ”alternativ data”: Fotografier över parkeringsplatser utanför sjukhus i Wuhan visade att dessa var mycket mer trafikerade än normalt under slutet av 2019, vilket var en tidig och viktig signal, om bara någon plockat upp den. Investerare och hedgefonder har länge använt sig av ”alternativ” data, såsom ostrukturerad data, sentiment, ljud för att få insikter i ett tidigare stadium. Den virtuella och distribuerade värld vi befinner oss i, tillsammans med teknisk innovation inom datahantering och AI öppnar upp för nya möjligheter inom fler branscher att se signaler tidigare och få en klarare bild. Den största innovationen finns ofta när man gör intressanta kombinationer av data, snarare än fokuserar på volym.

 

Kriser fungerar ofta som katalysatorer som triggar förändringar och Covid-19 kommer att förändra analytics. Om vi blickar tillbaka till den senaste finansiella krisen 2008/2009 kunde vi se ett generationsskifte där man gick från rapport-centrerad BI till analys-centrerad BI när kraven på agil, snabb BI ökade. Drastiska förändringar av omständigheterna har nu återigen accelererat och orsakat nya förväntningar som driver ett behov av nästa generations teknologi som kan kallas aktiv snarare än passiv. Detta möjliggörs av en data pipeline i realtid som kan trigga event snabbt. Organisationer kommer att leta efter analytics som kan integrera taktiska delar i arbetsflöden, processer och moment, men också strategiska delar där man kan synliggöra data och signaler tidigt. Detta skapar förutsättningar för organisationer att bli mer informerade. Allt detta gör att företag kan reagera och vara proaktiva snabbare gällande både nuvarande och framtida kriser och händelser. 

Få fler insikter på Qlik’s webinar eller hämta e-boken BI & Data Trends 2021 här

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera