Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:
Annons
Sponsrat innehåll från Salesforce

Här är företaget där alla vet allt om chefen

Kan du se din chefs utvecklingsplan? Eller vd:ns personliga mål? Troligen inte, men på molnföretaget Salesforce är transparensen total. ”Jag har aldrig arbetat inom en så icke-hierarkisk organisation”, säger Sverigechefen Kjell Ahlzen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Salesforce växer i snabb takt och Europa är den region som växer allra fortast. Totalt har företaget idag cirka 30.000 medarbetare över hela världen. Kjell Ahlzen tillträdde som Sverigechef den första juni 2016, efter 20 år som ledare inom en annan stor IT-koncern.

 – Det är väldigt spännande med en kraftig tillväxt, men det krävs samtidigt att man vårdar företagskulturen och säkerställer att alla medarbetare förstår företagets vision, strategi och mål. Inom Salesforce används begreppet ”ohana”, ett ord på hawaiianska som står för tanken om att en familj – oavsett blodsband – hör ihop och har ansvar för varandra.

 Ohana är ett begrepp som grundaren av Salesforce, Marc Benioff, kom i kontakt med under ett sabbatsår på Hawaii i slutet av 90-talet. När han startade företaget 1999 tog han med sig ordet och intentionen, som en av grundpelarna i Salesforce.

 – Vi samarbetar, tar hand om varandra och har kul ihop. Vi jobbar aktivt för att Salesforce förblir ett företag där alla är välkomna oavsett etnicitet, kön eller läggning. Diversifiering och jämlikhet är centrala begrepp i vår Ohana. Det är något som egentligen inte skulle behöva framhävas men det kräver ett aktivt arbete och ställningstagande, säger Kjell Ahlzen och fortsätter:

 – En viktig del av vår företagskultur är att bistå kollegor och se till att teamet utvecklas, något som skapar en bra arbetsmiljö och en kontinuerligt lärande organisation. Samtidigt måste vi arbeta dynamiskt och anpassa oss efter ändrade förutsättningar. Innovationstakten är hög på Salesforce och vi vill vara ledande inom vårt område, samtidigt som vi måste följa marknadens krav.

 Vill du också arbeta hos oss? Se alla lediga jobb här

Unikt verktyg och total transparens

Förutom att ha en stark företagskultur är det viktigt att alla har en gemensam bild av vart företaget är på väg. Om alla medarbetare ska fungera ihop och dra åt samma håll är det oerhört viktigt att vision, affärsplan, metoder och mål är väl kommunicerade. I stora, och ibland hierarkiska företag, når den kunskapen inte alltid ut till medarbetarna, vilket kan resultera i en trög och missnöjd organisation.

 När Marc Benioff startade Salesforce la han samtidigt grunden för V2MOM, det processledningsverktyg som används inom hela organisationen. V2MOM som står för Vision, Values, Methods, Obstacles och Metrics.

 – V2MOM är en affärsplan för Salesforce och för varje enskild medarbetare. Marc Benioff publicerar sin plan i början av det nya året och den kan läsas av alla. Därefter utvecklas den successivt till konkreta mål och mätetal relevanta för varje avdelning och individ. Varje enskild V2MOM följs upp och revideras kontinuerligt under året, det är ett levande underlag. Den här transparensen har jag inte sett någon annanstans, säger Kjell Ahlzen.

 Sju år i rad har Forbes Magazine utsett Salesforce till världens mest innovativa företag och nyligen till decenniets innovatör. Kjell Ahlzen beskriver arbetsdagar med högt tempo och snabb förändringstakt.

 – Jag tror att vi främst attraherar medarbetare som uppskattar att jobba i en dynamisk miljö. Samtidigt måste vi alltid se till individens behov och att det finns en sund balans mellan arbete, familj och fritid. Det är mitt jobb som chef att balansera detta, säger Kjell Ahlzen.

 Möjligheten att ge tillbaka, en dubbel vinst

Salesforce har en egen filantropisk modell som kallas 1-1-1. En procent av produkterna, aktiekapitalet och arbetstiden ska användas för volontära initiativ. Salesforce.org är den del inom företaget som ska verka för att icke vinstdrivande organisationer får del av Salesforce i form av gratis användande av produkter, ekonomiskt stöd eller hjälp från företagets medarbetare.

 Vill du veta mer om Salesforce.org. Läs mer här

Företaget erbjuder motsvarande sju arbetsdagar per anställd och år. Det kan innebära insatser vid särskilda händelser utomlands, stötta verksamhet i en idrottsklubb eller andra frivilligorganisationer.

 – Alla får själva bestämma hur de vill allokera sin tid inom ramen för Salesforce.org:s syfte. Våra produkter kan gratis användas för att öka en organisations effektivitet eller reducera administration. Barncancerfonden, Min stora dag och Stiftelsen Friends är några exempel på organisationer som mottagit stöd och som använder Salesforce produkter. I vår kommer vi även att samla en större grupp medarbetare för en gemensam insats tillsammans med en svensk stiftelse. Möjligheten att ge tillbaka till samhället är en viktig del av vår kultur, berättar Kjell Ahlzen.

 Fakta Salesforce

Salesforce grundades 1999 med visionen att helt förändra CRM marknaden. Företagets världsledande molnlösningar gör det idag möjligt för företag av alla storlekar och i alla branscher att kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.

Salesforce hjälper sina kunder att digitalisera sin verksamhet och även att modernisera sitt sätt att fånga dagens och framtidens kunder, inom både B2B och B2C. Företaget utvecklar, säljer och implementerar system för digital marknadsföring, försäljning och service.

I dag har Salesforce mer än 30 000 medarbetare över hela världen.

Tidningen Forbes har nyligen utsett Salesforce till decenniets innovatör. Företaget är noterat på NYSE under symbolen CRM.

Läs mer på www.salesforce.com


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Salesforce och ej en artikel från Dagens industri