Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Salesforce

Vill bygga en karriärmöjlighet för unga talanger

Emmy Bergström, 27, en av 17 deltagare i den första omgången av Academy for Salesforce.
Emmy Bergström, 27, en av 17 deltagare i den första omgången av Academy for Salesforce.
Efterfrågeexplosionen på digitala plattformar för kundrelationer har skapat så stort tryck inom konsultbranschen att Salesforce startat en ny utbildning tillsammans med Academic Work.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Få insikter från 750 företagsledare om hur framtidens arbetsplats kommer att se ut

Efterfrågan på Salesforces plattformar för digitala kundrelationer har satt avtryck i orderböckerna hos landets IT-konsulter. För att underlätta kompetensförsörjningen hos partners och kunder har Salesforce startat en 12-veckors utbildning av certifierade konsulter i samarbete med Academic Works utbildningsföretag Academy.

Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce kallar satsningen "Academy for Salesforce" ett "oerhört viktigt strategiskt initiativ" som fyller flera syften:

"Företagens intresse för molnbaserade system för att komma närmare sina kunder växer med stormsteg. Nu stärker vi vårt ekosystem av partners som implementerar den teknologi vi utvecklar och säljer. Dessutom vill vi att fler talangfulla individer ska se Salesforce som en attraktiv karriärmöjlighet."

Salesforce är en av världens snabbast växande plattformar inom datadrivna kundrelationer. För att kunna fortsätta växa i samma takt behövs fler experter som hjälper till med implementeringen ute hos kunderna.

Fler individer krävs
I Sverige samarbetar Salesforce med 45 konsultpartners – från globala spelare som Accenture, Deloitte och Capgemini till fåmansbolag – med sammanlagt drygt 170 Salesforce-certifierade individer. Men de räcker inte till på långa vägar.

"Vi har inte det nätverk som krävs för att rekrytera så många som behövs. Med den här satsningen kan våra partners växa ännu snabbare och få kandidater med exakt den kompetens de efterfrågar", säger Dan Bjurman.

Academy for Salesforce startade förra vintern och lockade drygt 850 sökande till de 17 platserna. I januari 2020 börjar nästa omgång, och över tusen kandidater har hittills visat intresse för programmet. Utbildningen är öppen för alla över 18 år med rätt motivation och förmågor för att bli framgångsrika managementkonsulter. Utbildningen utgår från metodiken Accelerated Learning med fokus på praktisk tillämpning av verklighetsbaserade uppgifter i högt tempo.   

Salesforces affärsmodell går ut på att utveckla plattformar och sälja licenser. Sedan tar externa IT-konsulter hand om implementering och användarstöd. Det är en uppdelning som kunderna uppskattar, enligt Dan Bjurman:

"Det är vi som kan teknologin och våra partners som kan implementering. Våra kunder uppskattar tydliga gränsdragningar och ansvarsområden."

Blir managementkonsulter
För deltagarna i Academy for Salesforce innebär utbildningen en ny karriär med jobbgaranti, oavsett var man hamnar.

"Att kunna Salesforce är alltid en bra merit när man söker jobb som IT-konsult, givet hur snabbt vi växer. Dessutom blir man managementkonsult inom förändringsledning och lär sig ett hantverk."

Samtliga deltagare i utbildningens första omgång hade säkrat uppdrag redan innan utbildningen startade. Och de var välkomna hos både partnerbolag och kunder:

"Att de nykläckta Salesforcekonsulterna var debiterbara redan efter en vecka var en oslagbar ROI", konstaterar Dan Bjurman.

"På Academic Work har vi en enorm tilltro till detta sätt att vidareutbilda sig, vilket innebär att vi kan erbjuda denna lösning med en enormt låg affärsrisk för kund och möjlighet till väldigt snabb ROI. Det är verkligen en affärsmodell som är en win-win-win: för deltagande konsulter, deltagande bolag och för Salesforce", säger Martin Persson, affärsutvecklare och ansvarig för samarbetet med Salesforce på Academic Work.

Till sist, varför går det så bra för Salesforce?
"Vår teknik hjälper företag att komma närmare sina kunder. Det handlar inte bara om IT-stöd, det handlar om att låta hela företaget få en samlad överblick av sina kunder, kunna ta snabbare beslut för att i slutändan kunna ge en bättre kundupplevelse. Genom att digitalisera alla touchpoints som berör dina kunder kan du interagera bättre och smartare med dem. Att köpa en Salesforceprodukt är att ge sig ut på en resa som förändrar hur du agerar både internt och gentemot dina kunder", avslutar Dan Bjurman.

Läs hur du kan skapa personligare interaktioner med dina kunder

Emmys karriär fick ny näring: "En ny chans i livet"
Emmy Bergström, 27, var en av 17 deltagare i den första omgången av Academy for Salesforce. Med en universitetsexamen i nutrition i botten, gav utbildningen henne ett snabbspår till ett nytt liv.

Varför sökte du till Academy for Salesforce?
"Jag ville ha nya utmaningar i livet och hitta ett arbete där jag verkligen kunde utvecklas. IT-branschen lockade mig, och i valet mellan ännu en lång universitetsutbildning och en specialiserad kurs valde jag Academy for Salesforce.

Hur tyckte du utbildningen var?
"Det var både tufft och intensivt, men superroligt. Eftersom jag var helt inställd på att byta karriär var jag väldigt motiverad."

Vad jobbar du med i dag?
"Som applikationsspecialist på IT-avdelningen i ett retailföretag, där jag förvaltar, utvecklar och felsöker Salesforces plattformar. Jag trivs jättebra."

Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information, se www.salesforce.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Salesforce och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer