Hoppa till innehållet

Innehåll från Snowflake ComputingAnnons

Så tar du din verksamhet till nästa nivå med avancerad marknadsanalys

Ingående marknadsanalys är ett måste om företag vill kunna förstå sina kunder och vad de vill ha. Med endast en grundläggande analys riskerar kampanjer och erbjudanden att slå fel och inte motsvara kundernas intressen. Genom att växla upp till en avancerad och omfattande motsvarighet kan marknadsföringen och affären istället anpassas på individnivå och i realtid. För att nå dit krävs att man följer ett antal steg som börjar med en samlad vy av ens kunddata, berättar Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake. 

För att lyckas med sin marknadsföring behöver man känna sin målgrupp. Reklam som är baserad på antaganden får sällan önskad effekt och för att kunna anpassa sin kommunikation, och få ut maximalt värde av sin marknadsföring, behövs en mer avancerad marknadsanalys. En av de stora utmaningarna i genomförandet av detta är den stora mängd datakällor som måste samlas in. Sam Bäcknäs på Snowflake menar att detta är det första av ett antal steg som kan ta verksamheten och marknadsanalysen till nya höjder. 

– Målet är att få en helhetsvy i 360 grader med både strukturerad och semi-strukturerad data där många bolag idag lider av data silos. Med alla olika datapunkter som inkluderar allt från webbplatstrafik, lojalitetsprogram, e-post, Facebook, Salesforce och Google Analytics med mera så är det viktigt att kunna kombinera alla dessa datakällor. Snowflakes plattform ger både en 360-vy med allt data samlat samtidigt som den ger möjlighet att strömma data i realtid och ta datadrivna beslut, säger han och fortsätter:

– Det är särskilt viktigt under event som exempelvis Black Friday som kan stå för en ansenlig del av ett företags omsättning. När man får in data i realtid kan kunden få förslag på andra produkter som denne kan tänkas vara intresserad av så det blir en merförsäljning. Detta baseras på både historisk data samt segmentering av kunder baserat på vad liknande kunder tidigare har köpt. AI kan förbättra träffsäkerheten ytterligare.

Maximera ROI i samtliga kanaler 

När det första steget är nått kan man börja optimera kundresan och ens olika marknadsföringskanaler. Det ökande antalet enheter och stora mängd information som finns tillgänglig online har lett till att det finns en enorm mängd beröringspunkter för potentiella kunder innan ett köp. Alla dessa olika kanaler och punkter behöver mätas så att utdelningen kan följas. 

– De flesta företag har marknadskommunikation i flera olika kanaler som sociala medier, TV, brev och e-post. Där behöver du mäta och optimera i realtid för att kunna maximera utfallet och säkerställa en bra ROI. En god kännedom om ens målgrupp är en grundläggande faktor för att hitta rätt erbjudande och skapa en marknadskommunikation som kan driva efterfrågan. Ofta har man en mångfacetterad målgrupp och det gäller att veta vem man kommunicerar med var, konstaterar Sam Bäcknäs. 

Personalisering i stor skala med AI 

Det verkliga mervärdet av den mer avancerade analysen kan uppnås när grunden är lagd och man har uppnått en 360-vy över kunden och har fått ihop alla data silos till en data plattform. När företag kan använda data i sina marknadsföringskampanjer och personalisera budskapen i stor skala, med hjälp av bland annat AI, blir resultatet högre intresse för varumärket och potentiellt ökade intäkter, förklarar Sam Bäcknäs.

Lär dig mer om avancerad marknadsanalys 

Mer från Snowflake Computing

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Computing och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera